Är nyast alltid bäst? I ett stort dragrace ställs alla Golf R-modeller mot varandra.
– Nu ska vi ta reda på hur prestandan har förändrats genom åren, säger Mat Watson.
Den engelska Motorexperten Mat Watson från Carwow ville se hur fem olika Golf R-modeller står sig mot varandra. Därför valde han att samla ihop fyra andra förare för att se vilken version av modellen som var snabbast på 402 meter och 804 meter.
Den äldsta bilen som ska tävla är en lila Golf R32 MK4 från 2002. Den har en 3,2-liters V6-motor på 241 hästkrafter och ett vridmoment på 320 Nm. MK4:an har dessutom fyrhjulsdrift och väger 1477 kg.
Nästa bil är en Golf R32 MK5 från 2005 med en vikt på 1510 kg. Under huven har den en 3,2-liters V6-motor på 250 hästkrafter och ett vridmoment på 320 Nm. Efter den kommer en Golf R MK6. Den har en 2,0-liters fyrcylindrigmotor med turbo som tillsammans ger 270 hästkrafter med ett vridmoment på 350 Nm. Bilen väger totalt 1546 kg.
300 hästkrafter och ett vridmoment på 380 Nm kommer Golf R MK7 med. Den har samma motor som MK6 och denna version väger 1495 kg. Sedan är det dags för den senaste versionen som heter Golf R MK8. Modellen har samma motoruppsättning som de två tidigare versionerna och MK8 kommer med 320 hästkrafter och ett vridmoment på 420 Nm.
Bilarna står sedan redo på startlinjen och vem som borde vinna känns rätt så självklart. Men ibland blir det inte alltid som man tänkt sig. Volkswagen har nämligen gett Mat Watson en stor överraskning som kommer förvåna de flesta tittarna rejält.
Vi får även höra på ett ljudtest där alla bilarna bjuder på lita härliga motorljud.
– MK6 låter bättre än alla andra förutom MK4. Det måste ni hålla med om va?, säger Watson.
Bilarna flaggas sedan iväg och vem som vann kan du se i klippet som finns länkat i artikeln. Det enda jag kan avslöja är att nyast betyder inte alltid snabbast.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.