Efter bara 275 mil går förardörren sönder och blir omöjlig att stänga på min nya Tesla Model Y. Omgivningen får sig i alla fall ett gott skratt.
Ännu mer fel blir det när jag försöker få hjälp av Tesla. Efter nästan ett dygn och nio telefonsamtal senare är jag fortfarande fast med en okörbar bil.
Nyligen kom nyheten att norska Teslaägare börjat hungerstrejka på grund av den katastrofala kundservicen. Nu börjar jag förstå vad de menar och varför de är så upprörda.
Plötsligt slutar förardörren på min nya Tesla Model Y att fungera och blir omöjlig att överhuvudtaget stänga på grund av något mystiskt elektroniskt fel. Bilen har bra hunnit gå drygt 270 mil.
Först blir jag rådd av Teslas support att tvinga bilen att stänga av sig, vilket får dörren att fungera hjälpligt i något dygn, förutom att jag ibland får klättra ut på passagerarsidan. Några timmar senare går den sönder helt och hållet, precis när jag ska äta födelsedagsmiddag med min pappa.
Nu är den helt omöjlig att laga och stänga och supporten har ingen lösning. Middagen förstörd. Ett ganska pinsamt fel – men det är i alla fall till stor glädje för delar av omgivningen som har svårt att hålla sig för skratt.
Bilen står på en parkering i en förort och det är helt omöjligt att stänga dörren och låsa den. Fönstret är dessutom på glänt, omöjligt att hissa upp. Riktigt dåligt av en så dyr bil, men sådant kan ju hända. Kanske är kvaliteten sämre på tyskbyggda Model Y?
Teslas support lovar att de snarast ska skicka en bärgningsbil, men ringer tillbaka efter en halv timme och säger att de avbokat bärgningsbilen och ber mig att istället köra hem bilen för att mobil service ska komma direkt i morgon bitti.
Jag får sitta och hålla fast dörren och köra i 30 km/h för att den löst hängande dörren inte ska flyga upp i kurvorna. Livsfarligt, ångrar mig bittert och bestämmer mig för att aldrig mer köra bil med lös och öppen dörr. När jag kommer hem får jag lägga lakan över den öppna dörren och det öppna fönstret för att det inte ska regna in i den vidöppna och olåsta bilen under natten.
Men ingen hör av sig från Tesla morgonen efter, och ännu mindre dyker det upp någon tekniker från ”mobilt serviceteam”. Ringer supporten för femte gången. Nej, det finns ingen service beställd alls säger de. Då får ni skicka en bärgningsbil, säger jag, det kommer regna in i bilen och jag behöver en fungerande bil. Kundservice säger då att de ska kolla igen om service ändå är på väg och ringa tillbaka. Men ingen från Tesla ringer tillbaka under flera timmar.
Nu börjar jag få panik över att sitta fast med trasig bil med ett löjligt fel och inte veta om den ska bli reparerad. Sjunde samtalet till kundservice, de säger att service kanske är på väg. Till slut lyckas någon ringa tillbaka i alla. Och efter nio samtal med kundtjänsten kommer det till slut en bärgningsbil. Bilbärgaren blir först konfunderad hur han ska få fast den löst hängande dörren, men hittar till slut en lösning och bilen bärgas bort.
Bilbärgningen slutade lyckligt. På mindre än ett dygn lagades bilen – som påstås ha haft ett fel Tesla aldrig upplevt.
Efter att ha fått motstridiga besked av supporten om Tesla mobila service skulle fixa bilen eller om den skulle bärgas kom den till slut in på verkstad med bärgningsbil och jag kunde hämta upp en lånebil på servicecentret i Upplands Väsby. Om supporten gav vacklande besked verkade hjälpen på verkstaden desto bättre.
På morgonen dagen efter kom meddelande i Teslaappen om att bilen skulle vara klar på eftermiddagen. Och som utlovat blev bilen klar vid tvåtiden. Enligt Tesla hade hela dörrlåsningen gått sönder, något de aldrig tidigare upplevt.
Vid uthämtningen fick jag dessutom en liten goodiebag, snacka om trevligt verkstadsbesök. Summa summarum: Verkstaden levererade verkligen, efter inledande förvirring från supporten.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter