Dieseln straffas hårdare än bensin när politikerna ska sänka utsläppen nästa år. Dieseln får en högre inblandning av biodrivmedel än bensin. Dieselpriset ser ut att stiga medan bensinen sänks.
– Konsumenterna vill inte ha mer raps i bränslet, säger Nora Johnsson på Oljeshejkerna i Alvesta.
Carup berättade i helgen att bensinskatten sänks med 75 öre vid nyår och att dieselskatten höjs med 11 öre. Bränslet vi tankar förändras först sex månader senare då reduktionsplikten höjs till 10 procent. Bensinen ser ut att bli billigare, medan dieseln straffas hårdare än bensin. Priset riskerar att höjas från 1 juli och dieseln kommer att få en betydligt högre inblandning av biodrivmededel än bensin.
Den första juli 2025 höjer regeringen reduktionsplikten från 6 till 10 procent. För att nå EU:s utsläppsmål måste det blandas in mer hållbara drivmedel i bensin och diesel. Men nuvarande E10-bensinen är nästan uppe i smärtgränsen på tio procent. Det gör att man måste blanda in en större förnybar del med i dieseln, till exempel RME och HVO.
– Bensin har nu sex procent reduktionsplikt. Volymmässigt ger detta en andel uppemot åtta volymprocent etanol, säger Viktor Gunnarsson.
Enligt Drivmedelslagen är tio procent inblandning av etanol eller likvärdig ersättare maxtaket för bensin. Därför kommer man att kompensera med att blanda in en större andel i dieseln. För att nå 10 procents koldioxidreduktion krävs en volyminblandning på närmare 14 procent. Dessutom måste extra inblandning ske för att kompensera att bensinen inte kan blandas ut mer. Köp av elkrediter kan möjligen ge lägre inblandning av biodiesel, men då stiger priset på bränslet.
– När reduktionsplikten höjs från den första juli 2025 kan denna höjning ske genom inblandning mer etanol upp till tio volymprocent samt av annan biobensin, genom köp av elkrediter eller genom ökad inblandning av till exempel. HVO i diesel, säger Viktor Gunnarsson på branschorganisationen Drivkraft Sverige.
Vad det innebär för dieselpriset vill varken bränslebolagen eller Drivkraft Sverige kommentera idag. Men kostnaden för elkrediterna kommer bolagen att kompensera ute på pumparna. Eller så blir det så mycket som närmare 20 procent rapsmetylester eller HVO i dieseln. Oavsett vad så kommer tankarna inte att jubla. På Oljeshejkerna i Alvesta träffar man sina kunder varje dag. Raps är inte deras kunders favorittillsats.
– Jag tror inte att det kommer att bli så populärt. Kanske inte vanliga konsumenter märker så mycket, men den som är insatt kommer nog att skrika rakt ut, säger Nora Johnsson.
Hon tror istället att många kommer att välja B0 eller så kallad blankdiesel, som är ett drivmedel helt utan raps eller andra tillsatser.
– Jag tror absolut att det kommer att stärka tesen att blankdiesel är bättre så kan det öka absolut
Raps har en egenhet att bilda svamp i tankarna. Allra helst på fordons som står länge. Om man lagrar bränsle så kommer 2025 inte att bli ett gyllene år.
– Det är inte populärt, de som är insatta och förstår vad det innebär, lantbrukare, entreprenadfirmor som har större fordon, säger Nora Johnsson.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.