Nu är det klart – leveranserna av Tesla Cybertruck drar igång den 30 november. Men de två miljonerna som står i kö får vänta. Teslas kapacitet är än så länge inte högre än 125 000 bilar per år.
– Vi grävde vår egen grav med Cybertruck, säger Elon Musk om det svåra utvecklingsarbetet.
Det har hunnit gå fyra år sedan bilen visades upp på det mytomspunna eventet när bilens rutor krossades. Nu bekräftar Tesla att leveranserna av Tesla Cybertruck drar igång den 30 november 2023. Gigafactory Texas är igång med pilotproduktion, skriver Tesla i sin kvartalsrapport.
Men den som inte reserverade bilen tidigt lär få vänta länge. Tesla kapacitet i starten är 125 000 bilar per år. Två miljoner köpare har reserverat bilen. Elon Musk vill skruva ner förväntningarna på bilen som vinstmaskin.
LÄS MER: Tesla hotas av böter på 100-tals miljoner i Sverige
– Jag vill bara dämpa förväntningarna på Cybertruck. Det är en fantastisk produkt, men ekonomiskt kommer det att ta ett år till 18 månader innan det är en betydande positiv kassaflödesgivare, sade han i nattens vinstsamtal. Exakta priser eller fakta om bilen är fortfarande hemliga, men den 30 november lär det alltså klarna.
Utvecklingen har enligt Elon Musk var extremt utmanande och han sade ”Vi grävde vår egen grav med Cybertruck.”
– Detta är helt enkelt normalt när du har en produkt med mycket ny teknik, eller något helt nytt fordonsprogram, men speciellt ett som är lika annorlunda och avancerat som Cybertrucken. Du kommer att få problem som står i proportion till hur många nya saker du försöker lösa i stor skala. Så jag vill bara betona att jag tror att det här är potentiellt vår bästa produkt någonsin…det kommer att kräva enormt arbeta för att nå värdeproduktion och vara kassaflödespositivt till ett pris som människor har råd med.
Tesla Cybertruck har unika egenskaper som skiljer den från andra bilar, bland annat är den tillverkad av rostfritt stål. Från början sades att instegsmodellen skulle kosta 40 000 dollar, men sannolikt har priset gått upp efter fyra år.
– Cybertruck är en av de där specialprodukterna som bara kommer en gång i tiden. Och specialprodukter som dyker upp då och då är bara otroligt svåra att få ut på marknaden, att nå volym, att vara välmående.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter