Årliga skatten på en vanlig husbil kan dubblas eller tredubblas till över 50 000 kronor. Smällen kan även bli retroaktiv för redan registrerade husbilar. Orsaken är att beräkningsgrunden ändras från NEDC-normen till WLTP.
– De husbilar som redan är registrerade är en fråga för Skatteverket om det ska bli retroaktivt, säger Jonny Geidne, utredare på Transportstyrelsen.
Redan nu har många husbilar 15 000-40 000 kronor i årlig fordonsskatt. Men ytterligare en chockhöjning väntar landets hårt prövade husbilägare. Orsaken är att beräkningsgrunden för skatten ska göras om. Koldoxidutsläppen hos husbilar beräknas med den gamla NEDC-formeln. Personbilar har bytt beräkningsmodell sedan flera år tillbaka, men inte husbilar. Carup har försökt reda ut orsaken till en extrema höjningen av den redan höga skatten.
– Basen går tillbaka till 2018. När husbilen byggs på grundfordonet så räknar tillverkaren ut ett koldioxidvärde utifrån en beräkningsmatris. Många husbilar har använt ett kryphål och blivit godkända utifrån det så kallade tunga regelverket. Då har vi använt skälig grund baserat på den gamla NEDC-normen, istället för WLTP. Nu anpassar vi det så det blir lika för alla och alla ska räknas utifrån WLTP som ger högre koldioxidvärde, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen till Carup.
Det betyder att utsläppsvärdet på en mindre husbil som väger 3,5 ton kan gå från cirka 200 gram till över 300 gram CO2 per km. För vissa tyngre husbilar är ökningen ännu större. Det betyder i de flesta fall en fördubblad skatt, i vissa fall mer. Det håller nu på att utredas hos Skatteverket när chockhöjningen ska införas och om även husbilar som redan är tagna i trafik ska omfattas.
– De husbilar som redan är registrerade är en fråga för Skatteverket, om det ska gälla retroaktivt eller inte. Det är också upp till Skatteverket att avgöra när justeringen ska träda i kraft, säger Jonny Geidne. Finansminister Elisabeth Svantesson har i en riksdagsdebatt sagt att hon följer frågan noga.
Skatteverket kommer att gå ut med mer information om den ändrade skatten.
– Vi kommer gå ut med information så snart arbetet är klart och har därför i nuläget inte någon information att ge, säger Anna Ljung, rättslig expert på Skatteverket, till Carup
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter