Lastbilsentusiaster i USA behöver krångla rejält för att få tag i en Scania. Men det är möjligt att få den svenska superdragaren till USA.
– Allt handlar om det här klistermärket, säger lastbilsexperten, Bruce Wilson.
När Bruce Wilson reste till Sverige i februari förväntade han sig ett “nej”. Trots det flög han över Atlanten för ett möte med Scanias vice vd, Mats Gunnarsson, i hopp om att få importera en ny Scania R770.
Mötet gick osannolikt bra, Scania-människorna gick med på att bygga en lastbil och skicka den till USA. Fyra timmar efter att Mats Gunnarsson sagt “ja” bestämmer de lastbilens specifikationer i ett nytt möte. Men det är här som utmaningarna med att importera den svenska lastbilen till USA börjar dyka upp.
Det är inte bra att gå till USA:s trafikmyndighet “NHTSA” för att få den godkänd.
– Vi var tvungna att få en lastbil som var helt färdigbyggd, designad och i princip specificerad så nära en USA-specifikation som möjligt för att få den godkänd. Det finns många saker på den här lastbilen som gör att den inte är laglig i Europa, säger Bruce Wilson.
USA:s regler för lastbilar, som handlar om utsläpp, säkerhetskrav och storleks- och viktgränser, skiljer sig från de i Europa. Eftersom Scania-lastbilar främst är designade för den europeiska marknaden uppfyller de inte alla amerikanska standarder utan modifieringar. Men Bruce Wilson är övertygad om att Scania R770 i alla fall skulle klara amerikanska utsläppsregler.
– Utsläppskraven som den här lastbilen för närvarande följer i EU är faktiskt högre än de vi har här i USA, säger Bruce Wilson.
Efter att lastbilen var färdigbyggd kunde de ta bilder som de sedan skickade till USA:s trafikmyndighet innan de vågade frakta lastbilen till USA.
– Registreringen, som var en av de juridiska utmaningarna, krävde ett team av advokater för att få detta att hända. Väldigt dyra advokater, om jag får säga så, säger Bruce Wilson.
Men efter några månader blev lastbilen godkänd. Det som gör att den får köras på amerikanska vägar är en liten klisterlapp på insidan av förarens dörr. På lappen står vad som kallas för “utsläppskontrollinformation”.
– I princip finns all information om lastbilen, motorn, vart den kommer ifrån, vilken avdelning, den visar att det är en Scania R770 med motornummer, motorserienummer och motortyp DC16 med 770 hästkrafter, säger Bruce Wilson.
I grund och botten är lastbilen i USA genom ett undantagstillstånd eftersom den ska användas för olika tester och i mediaändamål. Se hela lastbilens äventyr i videon ovan.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.