Att batteriet ska gå sönder är en mardröm för en elbilsköpare – även om garantin är 7-8 år. Men att förutsäga den återstående livslängden har visat sig vara mycket svårt.
– Det är inte så enkelt som att bestämma ”hur mycket” som finns kvar i batteriet; det är mer komplext än så, säger Scott Case, vd för räckviddsanalysföretaget Recurrent, till Autonews.
I takt med att allt fler begagnade elbilar kommer ut på marknaden är det många som frågar sig hur batteriet i bilen mår och hur länge det kommer att hålla. Med några få lysande undantag erbjuder den svenska bilhandeln inga batteritester av begagnade bilar. Köparen får chansa i blindo, trots att skillnaden på batteriets hälsa kan vara stor. För en fyra år gammal bil återstår tre till fyra års batterigaranti, och skulle batteriet gå sönder kostar det ofta 200 000 kronor.
Ännu så länge vet vi inte exakt vad testerna säger om batteriets återstående liv. Enligt experter på batterianalys är det nämligen inte så enkelt som att batteriets återstående kapacitet förutsäger dess livslängd. Enligt Recurrents vd baseras gissningar idag på hur länge det ska hålla enbart på hur det åldrats. Och det finns fler parametrar som måste vägas in och det framtida användandet spelar stor roll, till exempel hur föraren laddar och vilken temperatur bilen används i.
Idag finns flera fristående tester som mäter batteriets hälsa, och EU samt delstaten Kalifornien planerar att införa obligatoriska batteritest. Där mäts bland annat kapaciteten under laddningen, kapaciteten vid urladdning och motståndet i cellerna. Den sistnämnda visar hur svårt det är för elektronerna att röra sig in och ut ur battericellerna, vilket kan påverka bilens prestanda. Men även om testet kan visa i procent hur mycket som finns kvar av batteriet säger det lite om den framtida livslängden. Det kan också vara svårt att omvandla siffran till en exakt räckvidd, då många faktorer spelar in.
De äldsta batterierna idag är omkring 14 år gamla, och lever ännu i många bilar. Ingen vet idag hur gammalt ett elbilsbatteri kan bli. Det finns goda skäl att hoppas att batterierna i en ny Tesla i genomsnitt kommer att hålla bättre än i en Nissan Leaf från 2012, då batterikemin och många av styrsystemen för batteriet förbättrats kraftigt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter