Cupra Born: En sportig och busig elbil är född

Snabbare och sportigare än Volkswagen ID.3 – en ny elbil är född. 
Cupra Born kommer med tuffare look, eget chassi och spänstigare styrning. 
– Det är en riktigt sportig bil som är rolig att köra, säger Doktor Werner Tietz, utvecklingschef hos Cupra, till CarUp.

Cupra är ett helt eget varumärke under Seat och har gjort sig känt för sportiga och tuffa bilar. Efter den håriga laddhybriden Formentor är det nu dags för den första elbilen. 

Cupra Born kan sägas vara en Volkswagen ID.3 på spanska. Men enligt Cupras utvecklingschef, Doktor Werner Tietz, är den något mycket mer. Kanske den busigaste elbilen på marknaden hittills. 

– Den ska kännas helt annorlunda, mer sportig och med rätt designspråk för Cupra. Den har ett unikt chassi, egen styrning och en unik kalibrering. Vår bil är mycket sportigare. Den är bakhjulsdriven, så se upp i er halka uppe i Sverige, säger han till CarUp. 

Enligt Doktor Tietz skämmer inte bilen ut sig på bana, och den är riktigt roligt att köra. 
– Accelerationen på drygt sex sekunder med boost-läge är riktigt kvick. Bilen är lägre och har sportfjädring. Den skäms inte för sig på bana. 

Bilen påminner lite om ID.3, men har fått Cupras bronsfärgade detaljer. Inredningen har sportstolar gjorda av återvunnen plast från haven. Bilen bygger på samma MEB-plattform som ID.3 och ID.4. Den tillverkas i Zwickau i Sachsen, parallellt med Volkswagens elbilar och Audis nya Q4 e-tron. Produktionen startar i september 2021.

Hemmamarknaden i Spanien är än så länge väldigt liten för elbilar. Tyskland kommer att bli den viktigaste destinationen för Cupra Born, trots att bilen fått sitt namn efter stadsdelen Born i Barcelona. 

– Vi hoppas att Cupra Born ska kunna ändra på den spanska elbilsmarknaden, men det saknas laddningsinfrastruktur. Vi jobbar på det tillsammans med elbilar, säger Doktor Tietz. 

Någon kommande fyrhjulsdriven version vill Werner Tietz inte kännas vid. Vid lanseringen erbjuds två prestandanivåer. Den svagare versionen har en effekt på 110 kW (150 hk), desto kraftfullare 150 kW (204 hk). Born kan utrustas med en e-boost, som kortvarigt ökar effekten till 170 kW (231 hk). Synkronmot

Med det största batteriet (77 kWh) bör WLTP-räckvidden vara 540 kilometer. I ren stadsdrift lovar Cupra till och med upp till 780 kilometer på en laddning. I likhet med ID.3 finns också batterier med 45 och 58 kWh kapacitet. 

Med en längd på 4,32 meter är Born sex centimeter längre än en ID.3, men tre centimeter lägre (1,54 meter mot 1,57 meter). Dessutom är Cupra 15 millimeter lägre fram och 20 millimeter lägre bak.

Inuti finns en fristående skärm på instrumentpanelen. Dessutom har Cupra en heads-up-skärm med augmented reality-funktion och ett infotainmentsystem med en tolv-tums skärm. 

Svenska priser är ännu inte kända, men Cupra i Sverige kommer snart att börja ta ordrar.