En av tidernas mest kända bilmodeller har nått den aktningsvärda åldern av 75 år. Citroën 2 CV besegrade kontinenter och tillverkades i över fem miljoner exemplar. Den enkla men genialiska konstruktionen gjordes i en rad specialmodeller. Mest kända är kanske 2 CV 4 x 4 ”Sahara”, med fyrhjulsdrift och två motorer som gör att den kan ta sig över lutningar på över 40 procent.
Uppdraget som gick till Citroëns ingenjörer löd:
– Designa en bil som rymmer två bönder och en kvint potatis eller en tunna vin, som kan nå minst 60 km/h och som bara förbrukar tre liter per 100 km. Den måste vara utrustad med utmärkt fjädring, så att en korg full med ägg tål en åktur över gropiga grusvägar utan att skadas.
Projektet påbörjades redan före andra världskriget, med målet om att ta fram en billig bil för de stora massorna i Frankrike. 1937 såg den första trafiksäkra prototypen av TPV-projektet dagens ljus. Den vägde bara 370 kg och hade bara en strålkastare, den dåvarande lagstiftningen krävde inte två. Fordonet kunde ändå frakta fyra personer och 50 kg bagage. Maxhastigheten var dock bara 50 km/h.
Före kriget byggdes en förseriebilar på 250 exemplar, varav några visades på bilsalongen i Paris 1939. Men kriget kom emellan och alla utom fyra prototyper som gömts på Citroëns testcenter i La Ferté-Vidame förstördes. Tillverkningen kom i alla fall igång i juli 1949. Då hade 2 CV en tvåcylindrig motor på nio nästkrafter och 375 cm3, mer behövdes inte för att driva den lätta bilen i 70 km/h.
Citroëns allra mest långlivade modell tillverkades mellan 1949 och 1990, men den produktionsfärdiga bilen premiärvisades redan hösten 1948 och fyller därmed 75 år. Totalt kom 5 114 969 bilar att tillverkas av den legendariska modellen. De allra sista 2 CV:na lämnade Mangualde-fabriken i Portugal 42 år efter lanseringen klockan 16.00 den 27 juli 1990.
Den enkla konstruktionen blev snabbt älskad såväl i Frankrike som i andra länder. Köparn uppskattade de enkla rörstolarna med avtagbar klädseln och den lätta bilens svårslagna komfort. Dessutom var den billig och drog minimalt med bensin. Succén var så stor att leveranstiden ett tag var uppe i sex år. Modellen levde ända till 1990 och de sista bilarna som hade en effekt på 29 hk nådde topphastigheter på 113 km/h.
På senare år blev bilen en veritabel kultmodell och den ses fortfarande på vägarna. Inte minst är specialversioner som Spot, Charleston och Cocorico populära. Det finns också en rad olika modeller, bland annat skåpbil och den fyrhjulsdrivna Sahara-modellen med dubbla motorer som är en ökenkryssare av rang.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter