Norge har redan mångdubbelt högre trafikböter än Sverige. Nu vill regeringen höja dem ännu mer. Men till och med polisen är kritiska mot att rattsurfning ska kosta 10 450 norska kronor.
Den norska regeringen föreslår ytterligare höjningar av trafikböter, trots att nivåerna redan är bland de högsta i världen. Förslaget har mött stark kritik, inte minst från polisen som anser att det är viktigare att öka risken för att bli upptäckt än att ytterligare pressa bilister ekonomiskt.
– Vi anser att de redan ligger på en tillräckligt hög nivå för att ha en avskräckande effekt. Vi tror att det är viktigare att öka risken för att bli upptäckt än att höja beloppen ytterligare, säger Knut Smedsrud, chef för norska utryckningspolisen till NRK.
Detta sker i en tid då bötesbeloppen redan ökade med 30 procent under 2023, följt av en justering på cirka 5 procent för att täcka inflationen förra året. Om det nya förslaget går igenom, kommer exempelvis böter för att rattsurfa stiga till 10 450 norska kronor. I Sverige är motsvarande böter på 1500 kronor.
En rapport från norska transportekonomiska institutet visar dock att effekten av högre bötesbelopp inte hjälper så mycket. Om böterna höjs med 50 procent skulle antalet dödade eller allvarligt skadade i trafiken minska med tre personer per år. Däremot skulle en tredubbling av polisens trafikövervakning kunna spara 113 liv, visar deras rapport.
Statssekreterare Tom Kalsås (Arbeiderpartiet) i Transportdepartementet menar dock att regelbundna höjningar av bötesbeloppen är nödvändiga. Kalsås menar att höga böter är viktiga för att få fler att följa trafikregler och därmed förbättra trafiksäkerheten.
– Den förebyggande effekten av böter som ska bidra till att trafikanterna följer reglerna, minskar med tiden om beloppen inte justeras i takt med prisutvecklingen, säger han till NRK.
Foto stora bilden: Polisen Norge
Förslag på nya bötesbelopp (2022 års belopp inom parentes):
Prata i mobiltelefon, skriva eller surfa under körning: 10 450 kronor (7 450 kronor)
Köra mot rött ljus: 10 450 kronor (7 450 kronor)
Hålla för kort avstånd till framförvarande fordon: 10 450 kronor (7 450 kronor)
Köra på avspärrat område: 6 350 kronor (4 550 kronor)
Inte följa trafikskyltar: 8 400 kronor (6 000 kronor)
Olaglig omkörning: 10 450 kronor (7 450 kronor)
Köra 6–10 km/h för fort vid hastighetsgräns 60 km/h eller lägre: 3 250 kronor (2 300 kronor) Köra 16–20 km/h för fort vid hastighetsgräns 60 km/h eller lägre: 8 400 kronor (6 000 kronor)
Källa: NRK
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.