Chocken: 570 000 kr för att byta baksäte på bilen

En bilimportör krävde 570 000 kronor för ett nytt baksäte till en vanlig familjebil. Bilen själv är värd runt 140 000 kronor.
– Det är ett riktigt galet pris, säger Vidar Brustad, pris- och inköpschef på If, till Motor.

Priset på moderna bildelar har stigit avsevärt de senaste åren. Nu uppmärksammar norska Motor ett extremfall. En kund till ett försäkringsbolag hade plockat bort baksätet på en vanlig familjebil för att göra om den till en skåpbil. Baksätet förvarades sedan i ett lager som brann upp. Men när försäkringsbolaget skulle ge kunden ett nytt baksäte blev de chockade över hur mycket det kostade. 
– Vi fick ett pris på 600 000 norska kronor för ett nytt baksäte, säger Vidar Brustad, pris- och inköpschef på If, till Motor.

If vill inte avslöja vilket bilmärke familjebilen är från, men enligt försäkringsbolaget ska bilen ha ett värde på cirka 140 000 kronor, vilket är ungefär en fjärdedel av priset för ett nytt baksäte. If köpte aldrig ett nytt baksäte utan hittade en annan lösning med kunden. Bilden ovan är inte från den aktuella bilen.
– Det slutade med att vi fick en begagnad sits som var ganska bra. Vår försäkringskund var nöjd med det, säger Vidar Brustad till Motor. 

“Det är ett riktigt galet pris”, säger Vidar Brustad, pris- och inköpschef på If, till Motor. Foto: If

Exemplet med det dyra baksätet är ett av många fall där försäkringsbolagen i Norge chockats över priserna på dyra bildelar. De två största försäkringsbolagen, If och Gjensidige, har flera exempel där en bakskärm kostat 75 000 norska kronor och ett nytt batteri till en elbil kostade 1 miljon norska kronor. Elbilsbatteriet tillhör en av Norges populäraste modeller som kostar runt 500 000 norska kronor. 
– Vi har flera exempel på att en strålkastare, en vindruta, en bildörr och så vidare har haft prisökningar på över 100 procent på bara ett år, säger Brustad på If.

Enligt If själva har priserna på bildelar i genomsnitt ökat med 45 procent de fyra senaste åren. Priserna skiljer sig också enormt mellan olika märken och varumärkena som höjt sina priser allra högst ligger runt 62 procent.
– Det är stora skillnader från märke till märke i nästan samma delar med ny och liknande teknik, tillverkad i samma land, säger Vidar Brustad på If.

Enligt Gjensidiges kommunikationschef Bjarne Aani Rysstad chockas de flesta kunder av priserna också. 
– När kunderna hör priserna på vissa delar tror de inte på vad de hör, säger Rysstad till Motor.
LÄS MER: