Hur smutsig är en 38 år gammal dieselbil från 1982? Resultatet chockar – på ett oväntat sätt. Det visar sig att en Mercedes 240D 1982 är renasre än många nya Euro6-dieslar.
Tyska Mercedes W123 Club bestämde sig för att mäta utsläppen från en gammal 240 diesel från 1982. Sedan har resultatet jämförts med moderna bilar i den moderna utsläppsklassen Euro 6.
På 1980-talet fanns inte ens Euro-utsläppsstandarden, och de flesta väntade sig nog att den gamla Merca-dieseln med 34 000 mil på mätaren skulle släppa ut stora mängder farlig NOX.
Bilen är något modiferad och har en oxidationskatalytisk omvandlare från Oberland Mangold i avgassystemet. Men katalysatorn gör inget annat än att oxidera kolvägen och kolmonoxid.
Många nyare dieselbilar har förbjudits i städerna i Tyskland, och då måste väl en 38 år gammal Mercedes vara rena miljökatastrofen? Mercedesklubben bestämde sig för att ta fram sanningen – i verklig trafik. Bilen fick därför en mätningsutrustning fastsatt baktill.
Sedan testades den gamla bilen med sin 72 hästar dieselmotor. Den fick kämpa hårt för att komma upp i 120 km/h som var ett av testmomenten. Att belasta motorn så hårt gjorde att den släppte ut extra mycket.
Men resultatet av mätningen chockar alla experter. Det visade sig att den gamla Mercedes-dieseln är renare än många moderna Euro6-bilar i verklig trafik. I genomsnitt släppte den ut 808 mg NOX per kilometer. Till exempel släpper en fyra år gammal Mercedes CLA 200 d ut lika mycket per kilometer.
Utsläppsvärdet ligger visserligen 10 gånger över normen i Euro6, men många dieselbilar överträder det i verklig trafik. Till exempel släppte en splitterny Volvo XC90 D5 ut 878 mg i ett test år 2017. En Renault Espace släppte ut hela 1378 mg per km i samma test.
Så du behöver inte ha alltför dåligt samvete om du kör runt i en gammal dieselbil från 1980-talet. En sak är i alla fall säker – det finns ingen fuskmjukvara i bilen!
Maths Nilsson är grundare av Carup.