Hur mycket drar elbilen på motorvägen? Ett tyskt test på autobahn gav överraskande resultat. Värstingen chockar med skyhög förbrukning.
Det är enkelt att ge elbilar lång räckvidd med ett stort och tungt batteri. Men vilka elbilar drar egentligen mest och minst på motorvägen? Tyska Autobild har kört ett stort antal elbil i 130 km/h på autobahn. Bland de 20 bästa bilarna finns flera överraskningar.
Allra lägst förbrukning har minibilen Fiat 500e. En bil som de flesta inte kör på motorväg. Men tack vare låg vikt liten frontyta drar den bara 17, 2 kWh/100 km på motorvägen. Teslas nya Model Y är nästan dubbelt så stor som Fiat. Men den drar bara marginellt mer. Nya Model Y Long Range RWD imponerar med en förbrukning på bara 17,7 kWh.
Elbilarna som drar minst på motorväg
Bilmodell | Testad | Temp | Förbrukning , kWh/100 km |
Fiat 500 Electric (87 kW/118 hk; 42 kWh batteri) | augusti 2023 | 24 °C | 17.2 |
Lynk & Co 02 (200 kW/272 hk, 66 kWh batteri) | maj 2025 | 23 °C | 17.3 |
Tesla Model Y Long Range bakhjulsdrift (220 kW/299 hk; 77 kWh batteri) | juni 2025 | 18 °C | 17,7 |

I andra änden av testresultatet hittar vi en riktigt värsting. Nya elektriska Mercedes G-klass drar rekordmycket ström i 130 km/h. Den har ett luftmotstånd som en ladugårdsvägg och förbrukar hisnande 41,7 kWh/100 km på motoräg. Det är 2,5 gånger mer än Tesla. Trots en prislapp på över två miljoner kronor och ett jättelikt batteri på 116 kWh får köparna lite räckvidd för pengarna.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter