Chipskris tvingar biltillverkare att stoppa sina fabriker

Akut brist på processorer orsakar kris för världens biltillverkare och stoppar bilfabriker.
Audi tvingas nu permittera 10 000 anställda och stoppa produktionen på grund av ”chipskrisen”.
– Vi kommer göra allt vi kan för att inte minska produktionen med mer än 10 000 bilar, säger Audis vd Markus Duesmann.

Har du beställt ny bil som ska komma i vår? Räkna med att den riskerar att bli försenad. Flera av världens största biltillverkare har drabbats av akut brist på processorer till sina bilmodeller och tvingas nu stoppa fabriker.

Volkswagen kommer att  dra ner produktionen med 100 000 bilar. Även Nissan, Honda, Daimler, Renault och General Motors har bekräftat att de har problem med leveranserna av mikroprocessorer. Ford kommer att stoppa Focus-fabriken i Saarlouis i Tyskland under en månad på grund av ”chipskrisen”, även en Fordfabrik i Mexiko står still.

Senast i raden att drabbas är Audi som under söndagen bekräftade att 10 000 bilarbetare tillfälligt kommer att permitteras. Vd Markus Duesmann berättar i en intervju med Financial Times att Audi är hårt drabbat av problemen med att få fram mikrochips till bilarna.

Bakgrunden är att biltillverkarna drog ner sin produktion under coronakrisen. Nu när efterfrågan ökat igen är det svårt att få leverantörerna av datachips att öka leveranserna. I stället prioriteras smartphones, datorer och tv-spel, där efterfrågan gått upp kraftigt under pandemin. För bilarna handlar om processorer som styr allt från bilarnas pekskärmar, bromsar, elhissar till avståndssensorer.

Förvånande över marknadens styrka

– Vi hade ett mycket starkt fjärde kvartal, men under månaderna innan var det osäkert hur det skulle utvecklas, och alla blev ganska förvånade över styrkan i marknaden under de senaste månaderna, säger  Markus Duesmann till Financial Times.

Volvo Cars har hittills sluppit störningar, men följer utvecklingen noga.

– Det stämmer att det råder en brist på halvledare globalt, men hittills har vi inte sett någon påverkan i våra fabriker. Vi följer detta dagligen via vårt Supply Chain Risk Management team som även jobbar med att identifiera och motverka störningar relaterat till den ökade smittspridningen.  I dagsläget rullar produktionen enligt plan, säger Christina Zander på Volvo Cars.

I USA har biltillverkarna bett den tillträdande presidenten Joe Biden om hjälp att sätta press på chipstillverkarna. Ford har tvingats stänga en fabrik i Kentucky och Fiat-Chrysler har fått stänga ner i Mexiko.

”Negativ inverkan på amerikansk ekonomi”

– Vi har begärt att den amerikanska regeringen hjälper oss att hitta en lösning på problemet eftersom det kommer att minska vår produktion och ha en negativ inverkan på den amerikanska ekonomin tills den har lösts. Vi är inte främst bekymrade över var skulden ligger för denna globala brist, vi vill bara ha en lösning. Och lösningen är mer halvledare till bilsektorn, säger Matt Blunt, ordförande för bilindustriföreningen i USA.