När popikonen Cher för första gången fick syn på en Ferrari Dino 246 GTS år 1972, ska det ha varit kärlek vid första ögonkastet. Nu säljs bilen på auktion för miljoner.
Bilen blev klar sommaren 1972 och hamnade nästan på direkten hos bilhandlaren Bill Harrah Modern Classic Cars. Det var i det här skedet som popsångaren och skådespelaren Cher, för första fick syn på den och enligt ryktena ska det ha varit “kärlek vid första ögonkastet”. Svenska Per Gessle, har för övrigt en likadan så kanske att det finns en slags dragningskraft mellan Dinos och popstjärnor.
Vid den här tiden var stjärnan 26 år gammal och hade redan inlett sin kometkarriär. Programmet Sonny & Cher lockade miljontals tittare varje vecka och båda två delade ett intresse för bilar. För tillfället körde de dessutom runt i matchande Mustanger från 1966.
Men det var inte förrän år 1972 som “topplocket gick”, när stjärnan fick syn på en knallröd Ferrari Dino 246 GTS som hon verkligen hittat rätt. Trots det såldes bilen bara två år efter inköpet men hamnade åtminstone i racingföraren Chris Cords trygga händer. Efter det hamnade bilen hos en samlare som höll den skyddad och undanstoppad de följande 39 åren.
Dino 246 GTS är ett av de cirka 2900 exemplaren i E-serien som figurerade mellan 1969 och 1974. Namnet valdes som en hyllning till Enzos son, Alfredo “Dino” Ferrari, som hade arbetat som ingenjör i företaget innan han miste livet till följd av en muskelsjukdom, bara 24 år gammal.
Dino utrustades med en mittmonterad 2,4-liters V6:a med trippelförgasare som tillsammans genererade 195 hästkrafter och 187 Nm i vridmomentet. Kraften skickades till bakaxeln genom en femväxlad manuell låda. Inte några fantasisiffror direkt men skapligt för att vara 70-tal. Bilen var dessutom fjäderlätt och vägde bara 1100 kg.
Under sig har den ett set 14-tums Cromodora-fälgar med Dino-märkta mittkapslar och 205/70 Michelin XWX-däck. Den har ett ANSA-avgassystem och en avtagbar takpanel. Ombord finns en MOMO-ratt och en dogleg spak. Veglia Borletti-brädan inkluderar en varvräknare med rödmarkering på 7 750 rpm, en hastighetsmätare som visar upp till 270 km/h, samt en analog klocka och en mätare för kylan, oljan och bränsle. Bilen har dessutom luftkonditionering och fönsterhissar. Mätaren visar 104 607 km, så använts har den ju. Men den nuvarande ägaren, som den hamnade hos år 2013, står för ungefär 800 av dessa.
Den nuvarande säljaren gjorde en rejäl renovering, som innebar ny lack, inredning och mekaniska ingrepp. Vilket gör att den ser och känns nästintill ny, enligt utsago. För att följa amerikansk lagstiftning fick den infällda, rektangulära blinkers fram, sidomarkörer och reflexer innanför bakljusen. Den har också ventilerade skivbromsar i alla fyra hörn, så att tvärnita borde inte vara ett problem.
Fjädring, stötdämpare och styrstången har också renoverats tillsammans med tändstift, kablar och packningar. Bilen auktioneras nu ut, med utgångspunkt i Texas och levereras med fullständiga dokument, serviceuppgifter, verktyg och reservhjul. I skrivande stund ligger det ledande budet på cirka 5,3 miljoner kronor, men det lär bli mer eftersom den ligger ute tio dagar till.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.