Budkrig om Chevy van på svensk auktion

Vill du åka runt som A-Team? Då har du chansen nu. Men skynda dig, det råder budkrig på den här Chevrolet van Conversion från 1983.

När den här annonsen kom upp på Bilwebauctions.se blev det storm. Buden haglade över varandra, för det här var den ultimata amerikanska drömmen. Om man bor i Sverige. Det var i en liknande van som A-Team reste runt och löste brott för 40 år sedan. För alla som satt bänkade framför tv-sofforna på den tiden blir det här ett tillfälle att återuppleva sin barndom och ge ålderdomen en gnutta spänning.

Den här bilen importerades till Sverige 1991. Den har en 6,2 liters V8 och dricker såklart ganska duktigt. Men då får du en bil som är i perfekt skick. Vanen har bara gått några hundra mil och besiktigades med beröm nu i somras. Om du öppnar dörrarna kommer en lukt av rent och den röda plyschen är ett perfekt vintageinslag i den här klassikern.

Väl bakom ratten till denna sköna böna kan du börja i Motala och köra Bergslagsdiagonalen. Men fantisera att du lämnar Chicago bakom dig och fortsätter längs Route 66. Medan den lätta prärievinden får majsen att vaja. Auktionsförrättaren bedömde först värdet till någonstans mellan 60-70 000 kronor. 

Men efter att nyheten har spridit sig har det sprungit upp till mer än det dubbla. Just i denna stund är den uppe i 160 000 kronor och auktionen avslutas nu på torsdag eftermiddag vid tvåtiden. Chevrolet Van känner vi alla till, inte minst från amerikanska filmer. 

Historien bakom de här ikoniska fordonen började 1964. Då lanserades de som konkurrenter till Fords Econonline och Dodge A100. I begynnelsen var det enkla transportmedel för en förare med verktyg och redskap. Fönster fanns bara på vindrutan och vid framdörrarna. Dessutom levererades den bara med ett framsäte. Men med åren fick den här bilen en större betydelse. 

När den tredje generationen kom ut på marknaden 1970 riktade man sig också åt den vanliga amerikanska medelklassfamiljen. Chevrolets van var en bil man kunde stoppa in hela familjen och resa på semester över det amerikanska vägnätet från Atlanten till Stilla Havet. De var ganska lätta att bygga om så att blev sängar istället säten. De slutade att tillverkas i Flint, Michigan 1996 och har i dag en legendstatus i bilvärlden, framförallt bland fantaster som drömmer sig över Atlanten.