Brist på beg-bilar i Sverige efter skenande export

Kraftigt ökad export och fallande nybilsförsäljning orsakar brist på begagnade bilar i Sverige. Utbudet har gått ner med 22 procent i år, enligt Wayke. 
– Kronan är svag så exporten av nyare begagnade bilar har ökat väldigt mycket, säger Waykes Sverige-vd Sofia Forsling till TT.

Utbudet av begagnade bilar forsätter att sina. Det finns 22 procent färre bilar. Den svaga kronan har gjort att exporten ökat med omkring 40 procent och Sverige töms på fina bilar. Det låga utbudet har gjort att priserna ökat med 11 procent på ett år. Enligt Wayke var snittpriset för en begagnad bensinbil i juli 221 000 kronor, respektive 220 000 för en begagnad dieselbil. Elbilar går i motsatt riktning. Där har utbudet ökat med 426 procent och priserna minskat med 24 procent. 

Kronförsvagningen har fått exporten att öka med cirka 40 procent, och hittills i år har nästan 80 000 begagnade bilar försvunnit ut ur Sverige. Importen är rekordlåg, endast 6000 bilar togs in i landet. För invånare i länder med euro är det 10-15 procent billigare att köpa bilar i Sverige än på hemmaplan. 

Oftast är det nya fina bilar av dyra välutrustade modeller som lämnar Sverige. Den svaga kronan har gjort att de som bor i Finland, Tyskland, Nederländerna och Frankrike kan köpa svenska bilar 10 000-tals kronor billigare än i sina hemländer. De modeller som exporteras i högst utsträckning är Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan, Volvo XC60, Volkswagen Golf och Audi A6. När det gäller Audi A6, Volkswagen Golf och Passat exporteras det mer bilar än vad det nyregistreras. Tre fjärdedelar av de exporterade bilarna drivs av bensin- och diesel, men även laddhybrider är populära bland köparna. Att många elbilar exporteras är en myt, endast fyra procent av de exporten utgörs av elbilar.