Bilvärlden förfasas över Jaguar nya PK-image. Nu tar också anglofilen Bosse Bildoktorn bladet från munnen och säger vad han tycker.
– Men då ska ni tänka på att jag också är en gammal dinosaurie, säger den folkkära tv-profilen.
Nyligen presenterade Jaguars designchef Gerry McGovern det legendariska bilmärkets nya image. Den samlade journalistkåren satt som förstenad och det dröjde inte länge innan Jaguars chefer fick ta emot en hagelstorm av fräna kommentarer. Någon anklagade deisgnchefen för att ha sniffat kokain.
– Är det bilar ni tillverkar, raljerade Elon Musk som tog en stund ledigt från ränksmidandet i Vita huset för att håna britterna.
Jaguar skrotar sin klassiska vildkatt, istället har man lanserat ett amulettliknande anagram som symbol och företagsnamnet ska nu skrivas “jaGuar”, med ett versalt G i mitten. Många misstänker att det är designchefen McGovern själv som fått storhetsvansinne. Nu har också Bosse Bildoktorn Andersson vaknat till ute sin stuga i den småländska skogen.
– Jag tycker inte om deras nya logga, men så är jag också en gammal dinosaurie, säger Bildoktorn.
Sedan vänder han och vrider på problemet. Jaguars ledning verkar stå bergfast mot den kritikerstorm som slår mot företaget. Men de är inte det enda klassiska motormärket som försökt lansera en mjukare sida. Harley Davidson, gjorde detsamma, men var tvungen att backa efter massiv kritik.
– Men å andra sidan är det så att alla logotyper måste förnyas lite då och då.
Jaguar har inte bara avlivat sin klassiska kissemiss. De överger till och med helt fossila motorer och lanseras nya elektriska modeller som är designade för att gå hem hos en helt ny målgrupp.
– Men å andra sidan igen finns det många bevis på att olika företag har återgått till den ursprungliga loggan efter att ha gjort ett sådant här försök.
Han förklarar anledningen till att många företag ger upp när det blåser upp till för mycket storm. Jaguar har en tydlig och väldigt bestämd målgrupp, med deras nya image kan de locka bort sin kärna, medan kanske de nya målgrupperna inte lockas på det viset man hoppats.
– Det är så att folk inte känner igen sig i den nya logga och då får man återvända till det gamla, avslutar Bosse Bildoktorn.
Hur Jaguar kommer att göra får framtiden utvisa. Just nu är företaget under stark press från mängder av kritiker.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.