Att köra långt i en 10 år gammal Nissan Leaf elbil är knappast att rekommendera. Norska elbilsexperten Tesla-Bjørn testar bilen i 100 mil. Det slutar med överhettat batteri och 23 laddstopp och en restid på över 20 timmar.
– Batteriet överhettar hela tiden, säger Tesla-Bjørn.
När Nissan Leaf lanserades för 13 år sedan var det en ledande elbil. Men sedan dess har utvecklingen gått i rasande fart. Youtubern Tesla-Bjørn har blivit världsberömd för sin räckviddstester med nya elbilar. För att få perspektiv på hur bra nya bilar är, och hur mycket batteriet kan ha åldrats i en 10 år gammal elbil ger han sig av på en 100-milatur i en Nissan Leaf från 2013.
Första generationen av Nissan Leaf hade ett batteri på endast 24 kWh, mindre än en tredjedel av vad många av dagens bilar har. Men det är också slående hur mycket batteriet åldrats och försämrats på bara 10 år och efter en körsträcka på 8800 mil. Batteriet har tappat 40 procent av sin kapacitet och bilen har numera en räckvidd på 70 km eftersom batteriet bara kan laddas till 14 kWh.
Resan görs mestadels på motorvägar i 97 km/h och det är väldigt lite trafik då Tesla-Bjørn till stor del kör på natten. Trots detta måste laddstoppen måste göras efter 4-5 mil. För att spara på batteri har han dessutom tagit med sig externa batterier och en extern kupévärmare. Resan startade vid 22.30-tiden, vid fyra på morgonen har Tesla-Bjørn bara kommit 409 km. Som snabbast när batteriet 46 kW i laddningsstyrka.
Men snart gör de frekventa snabbladdningarna att batteriet börjar överhettas, trots att yttertemperaturen bara är 12-15 grader. Ganska snart är överhettningen ett stort problem. Batteriet når temperaturer på uppåt 55 grader, något som gör att det inte längre kan laddas med hög hastighet. Batteriet tar nu endast emot laddning på 15-20 kW.
– Batteriet överhettar hela tiden, säger Tesla-Bjørn.
Överhettningen blir ett stort problem och gör att batteriet inte längre kan ladda med någon särskilt hög hastighet. Lösningen blir att försöka köra på mindre vägar för att kyla ner batteriet, men det fungerar inte så bra. Till slut kommer en utmattad testförare hem klockan 18:46 efter att ha kört 100 mil med 23 laddstopp. Det betyder att resan har tagit 20 timmar och 15 minuter.
– Det här har blivit en episk resa, vi var tvungna att försöka kyla ner batteriet hela tiden, säger Bjørn som lovar att återkomma med en mer grundlig analys.
Dagens elbilar har förstås mycket mer hållbara batterier och mer avancerad system för att kyla och hantera batteriet. Men det är ändå anmärkningsvärt hur dåligt bilen fungerar på långkörning och hur mycket batteriet åldrats efter mindre än 9000 mil. Det visar att den som ska köpa en gammal elbil bör kontrollera noga hur statusen är på batteriet, för även om bilen inte gått långt kan batteriet ha försämrats rejält.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter