Billiga elbilens beteende på motorväg förvånar

Elbilsexperten Björn Nyland är kritisk mot Hyundais nya billiga elbil Inster. När elbilen prövades i hans 100-milstest visade det sig att den var extremt törstig på motorvägar. 
– För i helvete, säger Björn. 

Norske Björn Nyland brukar ofta genomföra räckviddstester på olika elbilsmodeller. En av de vanligaste undersökningarna han gör på sin kanal “Bjørn Nyland” är att köra elbilarna 100 mil, där han pressar dem till det yttersta för att köra sträckan på den snabbast möjliga tiden. Denna gång var det Hyundai Insters tur. Modellen är en av Sveriges billigaste elbilar och kostar från 299 900 kronor.

Inster är utrustad med ett batteri på 49 kWh som ger den en räckvidd på 37 mil. Björn inleder sedan sitt 100-milstest när elbilen är fulladdad.
– Batteriets temperatur är just nu 15 grader Celsius, säger Björn.

Efter att Björn har kört i ungefär en timme har elbilen bara 34 procent av sin kapacitet kvar. Björn märker tidigt att Insters förbrukning ökar drastiskt i högre hastigheter.
– Så fort vi åker snabbt slår bilens förbrukning i taket, och när vi åker i 90 km/h har vi bara en förbrukning på 145 Wh/km, säger Björn.
Enligt Björn ökar bilens förbrukning med ungefär 50 procent i högre hastigheter. Efter att Björn har kört 18 mil har elbilen bara 6 procent kvar.
– Den här elbilen har bara 200 kilometers räckvidd när den körs högre i hastigheter, säger Björn.

Björn bestämmer sig för att pressa bilen till sitt yttersta vid ett tillfälle och lyckas precis rulla in vid en laddstation med mindre än 1 procent kvar på batteriet. Med lite tur lyckas han dock nå fram till laddkabeln.
– Jag har aldrig någonsin gått så lågt i ett 1 000 km-test tidigare, säger han.

Efter ett antal laddstopp går Björn till slut i mål med Inster efter att ha kört i 11 timmar och 49 minuter. Enligt Björn är resultatet okej med tanke på hur mycket elbilen kostar. Björn tror att Insters enorma törst på motorvägar beror på elbilens lådliknande design.
– Förutom det är det en bra bil, generellt sett, säger han.
LÄS MER: