Biljägaren trodde knappt sina ögon när han tittade in i det gamla förrådshuset. Där stod tre ovanliga Mustanger från den gyllene epoken. Tillsammans är de värda mångmiljonbelopp.
De vanligaste ladfynden i USA är när en gammal änka känner att livet börjar rinna iväg och att hon måste ta itu med sin framlidna gamla makes bilar. Det är då som John Clay Wolfe kommer in i bilden. Han räddar gamla förfallna rariteter, restaurerar dem och hittar ett nytt hem åt bilarna. Den här gången var han nära att inte åka till den gamla damen som bodde i Rose Hill, Texas.
– Jag trodde först inte att det skulle vara något speciellt, men så åkte jag ändå, säger John Clay Wolfe.
Han kom fram till en välskött ranch. Där stod ett gammalt förrådshus och John Clay tittade in. Under presenningar stod bilar och den första som han tittade på fick honom att hoppa till.
– Det är en 1969 Mustang Boss 429, med en sjuliters V8, sa han förtjust.
Den här bilen byggdes av Ford för att de inte skulle bli diskvalificerade från Nascar. Chevrolet hade nämligen framfört protester mot att Fords tävlingsbilar inte fanns i den vanliga handeln. Det tvingade ingenjörerna att skissa på en Nascarbil för vanligt bruk.
– Här finns också en Boss 351 från 1971 och en Mach 1, säger John Clay Wolfe.
Modell 351 var en lite mindre version av Boss Mustangen. Men samtidigt ändå nästan lika sällsynt som sin storebror. Mach 1 tillverkades däremot i en större upplaga. Men just den här bilen med en stor V8 motor tillverkades bara i omkring 800 exemplar.
– Det är verkligen en riktig skatt och bilarna har inte blivit rörda på 20 år, säger John Clay Wolfe.
Han öppnar dörren till Boss 429 och ser att kassetten sitter kvar i bandspelaren. Det är Eric Claptons “Just one night”. Dessutom har bilen ett lyxtillbehör som är extremt ovanligt på gamla Mustanger.
– Den har elektriska fönsterhissar, det har jag knappt sett förut, säger John Clay Wolfe.
De här bilarna var makalösa kraftpaket. Fullastade med hästkrafter blev de också inblandade i en rad uppmärksammade dödsolyckor som fick Ford att stänga tillverkningen.
Det här var också under ett tidevarv då biltillverkarna kapprustade om vem som kunde bygga störst och starkast motorer.
Men sedan kom 1970-talet och de nya utsläppsreglerna som helt förändrade tillverkningen av muskelbilar och banade väg för mindre och mer bränslesnåla motorer.
De här Mustangerna var i ett sådant gott skick att det gick ganska snabbt att starta dem. Men de behöver en hel del kärlek och John Clay Wolfe tänker göra sig själv och den gamla änkan, en hacka, en Boss från 1969 brukar gå på minst fem miljoner under bilauktioner.>
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.