Bilia minskar vinsten på grund av tapp i Sverige. Men nu ser biljätten ljuset i tunneln.
– Likt det senaste året har privatpersoner, framför allt i Sverige och Västeuropa, varit försiktiga med att beställa nya bilar varför orderingången fortsatt var på en historiskt sett relativt låg nivå, säger vd Per Avander.
Bilhandelsjätten Bilia lyckades komma med en stabil kvartalsvinst trots utmanande tider för bilhandlare. Nettoomsättningen var i stort sett förändrad på 10,5 miljoner. Rörelsevinsten sjönk med 20 miljoner till 323 miljoner, trots en reavinst på 28 miljoner kronor.
Men det blir allt tuffare att tjäna pengar på att sälja bilar. Serviceaffären står numera för 64 procent av Bilias vinster och gav ett resultat på 252 miljoner. Bilförsäljningen gjorde en vinst på 136 miljoner kronor. Bilia ser nu högre orderingång i bilförsäljningen, även om det fortfarande är på en låg nivå.
– Likt det senaste året har privatpersoner, framför allt i Sverige och Västeuropa, varit försiktiga med att beställa nya bilar varför orderingången fortsatt var på en historiskt sett relativt låg nivå, säger vd Per Avander.
– I Norge däremot var orderingången på nya bilar gynnsam med fortsatt god efterfrågan även från privatpersoner. Vi kan se tecken på en ökad aktivitet bland privatkunder i Sverige, och i kombination med förväntningar om en gradvis ljusare konjunktur, bedömer vi efterfrågan på bilar under resten av 2025 försiktigt positiv. Det finns även en uppdämd efterfrågan på nya bilar som, i takt med förbättrade ekonomiska förutsättningar, kan bidra till en mer varaktig återhämtning på längre sikt, säger Bilias vd Per Avander i rapporten.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter