Bilhandlaren: ”Vill inte ta i elbilar med pincett”

Begagnade elbilar har blivit svårsålda i Sverige den senaste tiden och många handlare försöker tömma sina stora lager och exportera bilarna. Efter att kronan stärkts och efterfrågan fallit även i andra länder går exporten trögare. Snart kommer dessutom en jättevåg med privatleasingbilar tillbaka. 
– Jag skulle inte ta i en begagnad elbil med pincett, säger en handlare till Carup. 
Andra aktörer spår att efterfrågan i Sverige snart kommer att återvända.
– Enkelt uttryckt kan man säga att allt går att sälja så länge priset är rätt, uppger en stor marknadsaktör. 

Utbudet av begagnade elbilar har ökat kraftigt på den svenska bilmarknaden under det senaste året samtidigt som priserna fallit snabbt. Så sent som i början av 2023 gick det att sälja en ett år gammal elbil med vinst. Men bara ett år senare är läget det omvända, det tar lång tid att sälja begagnade elbilar och stora prissänkningar är vanligt, och vissa handlare vill ogärna byta in dem till vettiga priser. Carup har intervjuat ett flertal aktörer på marknaden för att ta reda på vad det egentligen var som hände. För att fritt kunna ge sin syn på marknaden har de bett om att få vara anonyma. Hur kunde begagnade elbilar gå från glödheta till iskalla på bara ett år? 

Att marknaden vänder helt på endast ett år är exceptionellt. Men flera faktorer tycks ha samverkat och orsakat den perfekta stormen för begagnade elbilar. Fallet för elbilar sker från extremt höga nivåer där det gick att få mer betalt för en begagnad bil än vad en ny kostade. Den viktigaste orsaken var chipbristen och extremt långa leveranstider för nya bilar. När bränslepriserna var extremt höga var många dessutom desperata att få byta till elbil i tron att de höga bränslepriserna skulle bestå för evigt. 

För drygt ett år sedan kostade en lätt begagnad Tesla Model Y Performance nästan 800 000 kronor. Ett drygt år senare går det hitta samma modell en bra bit under 600 000 kronor.

Men så blev det inte, och vid nyår sänktes dieselpriset med över fyra kronor. Det har gjort att många bilspekulanter nu vill ha dieselbilar igen. 
– Jag vill inte ens ta i begagnade elbilar med pincett. Efter att dieselpriset sänktes med över fyra kronor vid nyår är det många som letar begagnade dieselbilar igen. Bensinbilar är inte så särskilt heta. Relativt nya laddhybrider är däremot eftertraktade på marknaden, särskilt Lynk&Co. Men jag har inga kunder som frågar efter elbilar längre, hos oss är efterfrågan noll, berättar en handlare med mångårig erfarenhet. 

En annan orsak till prisfallet är att utbudet gått från brist till överutbud. Många privatleasade elbilar till oerhört attraktiva månadskostnader när räntan var låg. Inflation och chockhöjda räntor höjde på kort tid både levnadsomkostnaderna och priset för att privatleasa en bil. När bilarna lämnades tillbaka valde många att inte ta ut en ny elbil, utan istället klara sig utan bil eller köra en billigare begagnad bil med förbränningsmotor. Det har gjort att utbudet ökat samtidigt som efterfrågan minskat, vilket skapat obalans på marknaden.

– Till detta kommer att Sverige varit ett prioriterat land för elbilar då vi haft en stor orderbank vilket gjort att många tillverkare dedikerat produktion till Sverige med ett visst överutbud som följd. Nu kan vi se kampanjer på nya elbilar som i princip var otänkbart för bara 12 månader sedan, säger en stor branschaktör. 

Som lök på laxen kommer, uppger flera handlare för Carup, Teslas prissänkningar. De snabba och upprepade sänkningarna har skapat en stor oro bland vissa bilköpare om man vågar köpa en elbil. Privatköpare vet inte om priserna kommer att falla ännu mer, och då är det tryggare att vänta och se om det kommer ytterligare en prissänkning. Företagskunder är mer okänsliga för oron, men köper i väldigt liten utsträckning begagnade bilar. 

Ute hos handlarna finns det nu ett större lager än någonsin av begagnade elbilar, vissa svårsålda modeller har varit till salu ända sedan i somras. Många bilar har stått hela hösten. Följden har blivit att många elbilar lämnats på auktion av handlare och finansbolag. Där har bilarna oftast ropats in av utländska uppköpare, som tack vare den svaga kronan kunnat köpa elbilar betydligt billigare än på hemmamarknaden. Var fjärde begagnad elbil gick på export förra året. Under slutet av 2023 stärktes kronan med sex procent mot euron, och exporten börjar bromsa in. 
– Försäljningen av elbilar på export från Sverige till utlandet kommer att minska under 2024 då efterfrågan är lägre. Det kommer att innebära lägre priser för de svenska säljarna, spår en stor branschaktör.  

Från Tyskland och flera andra europeiska länder kommer signaler att begagnade elbilar blivit svårsålda även där, vilket stärker bilden av att exporten kommer att minska under 2024. Följden är sannolikt att prisfallet på begagnade elbilar fortsätter. Nu börjar nästa våg av leasade elbilar att lämnas tillbaka. För 2-3 år sedan tecknade många leasingkontrakt på till exempel Volkswagen ID.3 och ID.4, Polestar 2, Kia Niro, bilar som nu måste hitta ägare på andrahandsmarknaden. Men efterfrågan kommer att återanvända, spår branschaktörer. Botten kan snart vara nådd.

– Till syvende och sist är det kostnaden som är viktigare för konsumenten än klimatet. När priset på elbilarna har nått samma nivå som en begagnad bensin- eller dieselbil samtidigt som oron för prissänkningar minskar kommer efterfrågan att komma tillbaka. Det handlar om att priset måste bli rätt, och just nu upplever många att den begagnade elbilen inte är prisvärd, berättar en handlare. 

– Många tycker fortfarande att det känns osäkert med infrastrukturen, och väljer hellre en laddhybrid eller diesel om det går att få samma eller lägre totala ägandekostnader som en elbil. Det är många osäkra faktorer runt elbilen som nu behöver undanröjas för att suget ska återvända efter begagnade elbilar. Men när det verkligen är billigare att köra elbil återvänder köparna, säger en annan handlare.

Kamux är en av Sveriges största handlare. De tror att olika incitament skulle kunna få fart på efterfrågan på begagnade elbilar.
– Det höga ränteläget och lågkonjunkturen har påverkat försäljningen av bilar i den dyrare prisklassen och där ingår de flesta elbilar. Införandet av lokala incitament såsom reducerade trängselskatter och reducerade parkeringsavgifter skulle kunna driva intresset för begagnade elbilar och att de stannar kvar i Sverige, i stället för att gå på export, säger Linda Victorin, marknadschef på Kamux.
LÄS MER: