Bilköparens upptäckt – bilderna avslöjade allt

Säljaren försäkrade Mari om att inget var fel på den Tesla Model Y hon köpte. Men hon skulle få sig en chock när hon såg gamla bilder på elbilen. Nu har en tvist pågått i flera år.
– Jag är ganska less, säger Mari
till Motor.no.

I tre år har 40-åriga Mari från Oslo haft en långdragen tvist efter ett bilköp. Det skulle vara ett tryggt bilköp men allt sprack när köparen fick se bilderna som säljaren mörkat. Trots att säljaren gång på gång försäkrat att det inte var några fel på elbilen.
– Det här är första och sista gången jag köper bil av en annan privatperson, säger Mari till Motor.

I januari 2023 köpte hon en då relativt ny Tesla Model Y för 550 000 norska kronor. Mätarställningen var låg och bilen såg vid första anblick välskött ut. Säljaren lovade att inga skador fanns, inga reparationer hade gjorts och att den bara använts på vanligt sätt. Det enda han nämnde var några små märken efter stenskott. Men snart började problemen och det skulle göra att Mari gjorde en fasansfull upptäckt.

Mari fick veta att bilen blivit omlackerad.

Kort efter köpet började lacken släppa. Hos Tesla fick Mari svart på vitt att bilen hade blivit omlackerad, vilket inte alls stämde med säljarens försäkringar. När hon pressade säljaren ytterligare förklarade han plötsligt att förardörren hade bytts för att den varit svår att stänga. Det fick henne att börja ana att något var rejält fel.

När Mari till slut bad om servicehistoriken hänvisades hon till en verkstad där bilen tidigare varit inne. Där fick hon se bilderna som förändrade allt. Ett helt bildgalleri visade en Tesla med kraftiga frontskador, bucklor längs sidorna och saknade delar. Det såg ut som att ett stort djur hade träffat bilen med kraft. Verkstaden visade dessutom en faktura på 259 000 kronor för omfattande karosseri- och lackarbeten.

Elbilen hade fått ny vindruta, nya framskärmar, nya strålkastare, delar till instrumentpanelen, speglar och ännu fler delar i en lång lista som aldrig tog slut. Ändå höll säljaren fast vid att köpet inte skulle hävas. Han menade att bilen var reparerad och att det var normalt i sig. I sina svar påpekade han dessutom att priset var lågt.

Bilder från Klagesaken visar att bilen fått omfattande reparationer. Totalt på 259 000 norska kronor.

Mari vände sig först till Forbrukertilsynet som är Norges motsvarighet till svenska Konsumentverket men de lyckades inte få henne och säljaren att komma överens. Ärendet skickades därför vidare till Forbrukerklageutvalget, som är Norges motsvarighet till svenska ARN. Det är alltså den instans som avgör konsumenttvister och vars beslut är bindande på samma sätt som ett ARN-beslut i Sverige, men i Norge gäller den även mellan privatpersoner.

De betonade att säljaren gett felaktiga uppgifter när han uppgav att bilen inte tidigare reparerats.
– Så omfattande skador som bilen i detta fall har haft kan ha stor betydelse för fastställande av pris vid vidareförsäljning, skrev instansen i sitt beslut.

Trots det klara beslutet har Mari ännu inte fått tillbaka sina pengar. Hon sitter kvar med en bil där lacken fortsätter att lossna efter vad som verkar vara ett mindre bra reparationsarbete. Ett möte med säljaren rann också ut i sanden.
– Han kom inte som avtalat, säger hon.

Mari köpte den begagnade Tesla Model Y för 550 000 kronor av en privatperson. Foto: Arkivbild

I stället dök två för henne okända personer upp och påstod att de ville provköra bilen, något hon tackade nej till. Nu har hon vänt sig till myndigheten namsmannen som driver in skulder och ser till att beslut om ersättning faktiskt verkställs för att försöka få ut pengarna. Men säljaren uppger att han saknar både inkomst och tillgångar. För Mari är tålamodet slut sedan länge.
– Jag är ganska less, säger hon till Motor.

Att köpa bil av en privatperson i Sverige kan verka lockande då priset ofta är lägre. Men det innebär också större risk eftersom köpet då regleras av köplagen, inte konsumentköplagen, och du har ett sämre juridiskt skydd. Men många tror felaktigt att det är helt säkert att köpa av en bilhandlare. Även på den sidan finns fallgropar, det har blivit minst lika viktigt att granska handlaren och inte bara bilen. I flera nya fall har köpare blivit blåsta trots att de valt “den säkra” vägen via en bilfirma, som Carup skrivit om.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt