Bensinkaos inför 2021: ”Det skapar enorma problem”

Vad ska svenska folket tanka för bensin och diesel nästa år? Ingen vet i dag, regeringen gick ut med att reduktionsplikten ska höjas – sen försvann beskeden. 
– Det skapar enorma problem att vi inte vet vilka produkter branschen ska köpa in nästa år, vi efterlyser besked, säger Johan G Andersson, vd på Drivkraft Sverige. 

Reduktionsplikten är en lag för att blanda in mer biobränslen i bensin och diesel för att minska utsläppen av växthusgaser.  

I mitten av september skickade regeringen ut ett pressmeddelande om att reduktionsplikten skulle vara sex procent för bensin och 26 procent för diesel nästa år. Men sedan tystnade alla besked och nu vet ingen vad som ska gälla och vad svenska bilister ska ha i bränsletanken nästa år.

LÄS MER: EU:S NYA REGLER SLUTET FÖR BENSINMOTORN REDAN 2025

– Det saknas information från regeringen, de har sagt att det ska införas tidigast 30 juni och sedan har det inte kommit någon mer information överhuvudtaget. Vi brukar säga att branschen behöver minst nio månader för att ställa om sina inköp, säger Johan G Andersson, vd för Drivkraft Sverige (tidigare Svenska bio- och petroleuminstitutet).

Den ökade reduktionsplikten kan innebära att Sverige får den nya bensinkvaliteten E10 och då behövs det ännu mer tid för att informera alla. Det finns bilar i Sverige som inte kan köras på den nya bensinkvaliteten. 

– Om vi pratar om E10 så måste konsumenter informeras och bensinstationer måste skyltas om, det tar tid. Det är enorma volymer bränsle som ska köpas in. Vi efterlyser besked från regeringen, det måste läggas fast i riktlinjer och regler, säger Johan G Andersson. 

Långsiktigt har regeringen gått ut med att år 2030 ska bensinen ha en reduktionsplikt på 28 procent och dieseln 66 procent. Det är bränslekvaliteter som många av de nya bilarna som säljs i dag inte klarar av. 

– Det vi har hört från regeringskansliet är att de arbetar på ett PM som ska komma, men vi vet inte när och vad det är som har gjort att processen har stoppat upp. 

Frågan hanteras av energiminister Anders Ygeman, CarUp har sökt Infrastrukturdepartementet för en kommentar. 

Så stor blir reduktionsplikten i procent – år för år

20216,00
20228,44
202310,89
202413,33
202515,78
202618,22
202720,67
202823,11
202925,56
203028,00

Avser bensin. En reduktion av utsläppen med 15 procent betyder en inblandning av biobränslen på cirka 20 procent.

Källa: Regeringen.se