Här är bilarna med störst och minst risk för haverier och bärgning. Elbilar är generellt sett mer pålitliga än förbränningsbilar. Toyota brukar få höga betyg för tillförlitligheten men förvånar med att ligga i bottenskiktet. Volvo XC
Tyska ADAC gav haverihjälp till över 3,5 miljoner personbilar under förra året. Det betyder att någon bad om hjälp var sjunde sekund. Den vanligaste orsaken till problem både på bilar med bensin- och dieselmotor och elbilar är trivial: Ett trilskande 12-voltsbatteri. Det står för 44 procent av alla haverier. Näst vanligast är motorproblem med 22 procent och på tredjeplats kommer trasiga däck med 8,8 procent.
Undersökningen visar att elbilar generellt sett är mer tillförlitliga än bilar med en traditionell förbränningsmotor. För första gången har ADAC jämfört med bilar av motsvarande årsmodell, denna gång av årsmodell 2020 och 2021. Elbilar står för 2,8 haverier längs vägen per 1 000 bilar. Förbränningsmotor är mer än dubbelt så drabbade med 6,4 haverier per 1 000 bilar. Vanligen är det 12-voltsbatterier eller punkteringar som orsakar problem för elbilar.
Tittar vi på modellnivå placerar sig europeiska bilar ofta bra när det kommer till att undvika haverier på vägen. Förvånande nog floppar flera modeller från Sydkorea och Japan. Hyundai och Toyota brukar vanligen komma i topp i kvalitetsundersökningar. Men enligt ADAC:s statistik får vissa modeller ofta haverihjälp. Det handlar bland annat om Toyota Yaris, Nissan Qashqai och Toyota RAV-4.
Bästa och sämsta bilarna när det kommer till haverier (i bokstavsordning)
Mindre bilar
Toppar | Floppar |
Audi A1 | Hyundai i20 (Bj. 2014) |
BMW i3 | Opel Meriva (Bj. 2016-2017) |
Dacia Sandero | Renault Clio (Bj. 2014-2016) |
Ford Ka | Toyota Yaris (Bj. 2021) |
Kia Stonic | |
Mazda 2 | |
Mazda CX-3 | |
Peugeot 2008 | |
Renault Zoe | |
SEAT Arona | |
Skoda Kamiq | |
Skoda Yeti | |
Suzuki Vitara | |
VW Polo | |
VW T-Cross |
Kompaktklassen
Toppar | Floppar |
Audi A3 | Ford Focus (Bj. 2014) |
Audi Q2 | Ford Kuga (Bj. 2020-2021) |
Audi Q3 | Mazda 3 (Bj. 2019) |
BMW 1er-Reihe | Nissan Qashqai (Bj. 2019) |
BMW 2er-Reihe | Renault Kadjar (Bj. 2015) |
BMW X1 | Renault Mégane (Bj. 2015-2016) |
BMW X2 | Renault Scénic (Bj. 2018-2019) |
CUPRA Formentor | Toyota C-HR (Bj. 2017-2021) |
Mazda CX-5 | |
Mercedes-Benz A-Klasse | |
Mercedes-Benz B-Klasse | |
Mitsubishi ASX | |
Mitsubishi Eclipse Cross | |
SEAT Ateca | |
SEAT Leon | |
Skoda Karoq | |
Skoda Rapid | |
Skoda Scala | |
Volvo XC40 | |
VW Beetle | |
VW Golf | |
VW ID.3 | |
VW Tiguan | |
VW T-Roc |
Mellanklass
Toppar | Floppar |
Audi A4 | Ford S-MAX (Bj. 2016-2018) |
Audi A5 | Opel Insignia (MÅ 2015-2018) |
Audi Q5 | Toyota RAV4 (MÅ 2017, 2019-2021) |
BMW 3-serie | VW Sharan (MÅ 2015) |
BMW 4-serie | |
BMW X3 | |
Mercedes-Benz C-Klasse | |
Mercedes-Benz GLB | |
Mercedes-Benz GLC | |
Mercedes-Benz GLK-Klasse | |
SEAT Tarraco | |
Skoda Enyaq | |
Tesla Model 3 | |
Volvo XC60 | |
VW ID.4 | |
VW Passat |
Större bilar
Toppar | Floppar |
Audi A6 | – |
BMW 5er-Reihe | |
BMW X5 | |
Mercedes-Benz GLE | |
VW Arteon | |
VW Touareg |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter