Bilverkstädernas fasta felsökningsavgifter på 1000-tals kronor ogillas av många. Många bilägare undrar vad man betalar för.
– Jag har också funderat på vad den är bra till, säger mekanikern Jonas Lövdahl på Österby Bil & Maskin utanför Visby.
Det blir allt vanligare att bilverkstäder tar ut en fast så kallad felsökningsavgift. Så fort du kommer in på verkstaden betalar kunden ett fast pris för att mekanikerna ska kunna inleda sökningen efter ett fel. Vissa märkesverkstäder kan ha en minimiavgift på över 2000 kronor. Men flera bilägare som hört av sig till Carup undrar om detta verkligen är rätt och riktigt. Felet kan ju ta 5 minuter att hitta ibland.
Avgiften kan uppgå till flera tusen hos många verkstäder, trots att bilägaren själv vet vad som är fel. Innan bilen ens börjat reparerats kan notan springa iväg rejält.
– För att kunna genomföra en fackmässig reparation måste verkstaden i de flesta fall genomföra en felsökning för att antingen hitta eller bekräfta felet, säger Henrik Idermark, chef specialistverksamhet på Motorbranschens Riksförbund, MRF.
På Österby Bil & Maskin på Gotland skakar man på huvudet. Det förstår inte poängen med att ta ut en fast felsökningsavgift.
– Vi har ingen fast sådan avgift. Många har det, men en felsökning kan ta fem minuter och då tar vi bara betalt för dem också, säger Jonas Lövdahl.
MRF försvarar sina medlemmar. Dagens bilar är komplicerade och även om man misstänker vad felet är, anser de att man behöver göra en professionell och noggrann kontroll av fordonet.
– En del kunder gör egna bedömningar om vad som är fel och vad lösningen på problemet är och instruerar verkstaden, men för att kunna utföra en reparation enligt tillverkarens anvisningar måste verkstaden i många fall ändå utföra just felsökningen, säger Henrik Idermark.
Men det är inte alla som är med på de noterna. En felsökningsavgift riskerar att ställa till det både för kunden och verkstaden. Istället tycker man på Österby Bil & Maskin att man ska ta betalt efter den faktiska tiden arbetet tar.
– Jag tycker det bara blir konstigt att man tar en fast avgift. Då går det inte att boka in kunden rätt. Man vet inte hur lång tid det tar att felsöka. Om det går snabbt eller tar flera timmar, säger Jonas Lövdahl.
Han har ett bra exempel på bilar som är komplicerade att felsöka.
– Postbilarna är ett sådant exempel. Om det kommer in en sådan kan vi ibland tvingas göra en felsökning som kanske tar elva timmar, säger Jonas Lövdahl.
Motormännen vill inte trampa på några ömma tår. De representerar båda sidorna.
– I vilken omfattning samt prisnivån på felsökningar är inget som MRF kan kommentera, här råder konkurrens på marknaden och kunden kan fritt välja sin verkstad, säger Henrik Idermark.
Men oavsett vad man säger, så blir det bilägare med enkla fel som blir de stora förlorarna.
– Det kanske bara är en säkring som kan bytas på några minuter, då blir det fel att ta en felsökningsavgift, säger Jonas Lövdahl.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.