Audis vd avslöjar att man skrotar två av de mest populära modellerna – A1 och Q2. Redan nästa år går de i graven. Istället ska de ersättas av en ny elbil.
Två av Audis mer populära modeller, A1 och Q2 går i graven nästa år. Det bekräftar Audis vd Gernot Döllner, som också avslöjar att en helt ny elbil ska fylla tomrummet efter de utgående modellerna.
– Vi kommer att avsluta produktionen av A1 och Q2 under 2026, och det blir definitivt ingen efterträdare till A1, säger Döllner till Autocar.
Den nya elbilen som planeras istället blir Audis billigaste elbil och kommer att hamna under Q4 E-tron i modellutbudet. Den ska fungera som ett eldrivet alternativ till A3 och Q3 och blir därmed den minsta elbilen i Audis framtida modellutbud, avslöjar Döllner för tidningen. Audi Q2 har sålt i över 7000 exemplar i Sverige och lilla A1 i långt över 10 000 exemplar.

Exakt vad som döljer sig under skalet är ännu inte bekräftat, men eftersom Volkswagens nya SSP-plattform inte är färdig förrän 2028 är det troligt att modellen bygger på den nuvarande MEB-arkitekturen. Det innebär att den delar teknik med bland annat Volkswagen ID.-modellerna, Skoda Enyaq och Cupra Born. Nyheten kommer strax efter att Audi kommit med beskedet att 7500 anställda måste bort.
Döllner betonar att Audi kommer att dra nytta av koncernens teknik men samtidigt behålla sin egen premiumprofil.
– En stor fördel i vår strategi är att vi i A-segmentet kan använda synergieffekter från Volkswagen-koncernen. Vi använder gemensamma plattformar men differentierar oss med Audis unika egenskaper som Quattro, prestanda och teknik, säger han till Autocar.

Enligt Autocar förväntas den nya elbilen få en prislapp i spannet 460 000 till 525 000 kronor. Karossen tros hamna någonstans mellan en hatchback och en crossover. Dessutom kan modellen få ett helt nytt namn – och det spekuleras i att Audi kan återuppliva det gamla A2-namnet. Döllner håller dock korten nära bröstet och säger bara att det är en möjlighet.
Precis som Q4 E-tron kommer den nya modellen att ha en mer påkostad interiör än sina koncernsyskon.
– Jag tror att Audi är rätt märke för att visa vad premium innebär, oavsett segment. Vi kommer att lansera känslomässigt tilltalande och attraktiva modeller även i de lägre segmenten, säger Döllner.
Kan detta vara anledningen till att det just nu finns flera billiga privatleasingkampanjer, bland annat på Q1 som man kan få för cirka 2500 kronor i månaden? Det kan man endast spekulera i. Men det återstår att se om den nya planerade elbilen kan fylla tomrummet efter A1 och Q2. Men en sak är säker – Audis minstingar försvinner och A1:an kommer “definitivt inte” få en efterträdare.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.