“Audi TT RS på steroider” – gör 0-100 km/h på två sekunder

Audi TT RS i originalskick är en riktigt snabb bil. Men inte tillräckligt snabb för den amerikanske bilentusiasten Brian som gjorde sin bil till ett sprintmonster på steroider.
– Jag har gjort 0-100 km/h på 2.24 sekunder, säger han.
Se videon och få bevis på bilens enorma kraft.

När det här exemplaret av Audi TT RS köptes 2018 var den en högst kompetent sportbil och starkare än någonsin: en nyutvecklad femcylindrig turbomotor i aluminium på 400 hästkrafter, 60 fler än i föregångaren, kunde ta förare och passagerare till 100 km/h från stillastående på 3,7 sekunder.
Lägre vikt, minskad friktion och ökad effekt och ett vridmomentet på 480 Nm finns tillgängligt mellan 1700 och 5850 varv/min. Men det finns mer högteknologi under huven:  cylinderväggarna har plasma-beläggning och vevhuset är tillverkat av aluminium. Laddluftkylaren kyler insugsluften både snabbare och mer effektivt jämfört med föregångaren, och avgasventilerna är ett s k valvelift system (AVS) som justerar ventilernas öppningstider och dubbla bränsleinsprutningssystem. Det gör att motorn kan anpassa sig efter körsätt och prestera optimalt i samtliga förhållanden.

Bra bil, va? Men inte tillräckligt bra för TT-entusiasten Brian i USA som nu visar upp sin vässade bil av 2018 års modell.
Hans bil har blivit snabbare än en McLaren 720S och Bugatti Chiron med hjälp av lite trimning.
En större turbo, nya kolvar och stavar och uppgraderad bränslepump är några av sakerna som sätter extra fart på den 1450 kilo lätta TT RS.
– Jag har alltid beundrat Audi, men jag ville se om jag kunde vässa bilen ytterligare, säger han i videon.
Vi kan konstatera att han har lyckats. Kameramannen på passagerarsidan kan knappt koncentrera sig på sin uppgift när Brian trycker gaspedalen i botten.

0-100 km/h har gått på en officiell tid på 2.24 sekunder. Bästa tid på kvartsmilen (402 meter) är 9.22 sekunder och då hade bilen kommit upp i en hastighet på 247 km/h.

Snabbfakta Audi TT

TT lanserades 1999 och fanns de första åren på marknaden med två motoralternativ, 1.8T på 180 hk och 1.8T quattro på 225 hk (fyrhjulsdriven). Båda använde dock samma grundmotor, en 4-cylindrig radmotor, men de hade bl.a. olika turboaggregat och laddluftkylare.

År 2006 blev Audi TT generation 2 krönt till världens vackraste bil. Designer var  italienaren Walter de’Silva och bilen var baserad på VAG:s PQ35-plattform, som även används till koncernsyskonen VW Golf och Audi A3.

Audi TT generation 3 var byggd på Volkswagens nya MQB-plattform som gjorde den lättare och roligare att köra än föregångaren.

2017 hade TT RS premiär. Modellen har 400 hk, 5 cylindrar och 7-växlad dubbelkopplingslåda.