Svenska och norska bilhandlare vittnar om svårigheter att få tag på diesel- och bensinbilar. I Norge råder det i princip panik på begagnatmarknaden.
– Vi skulle gärna köpa in fler dieselbilar, men de försvinner snabbt, säger en svensk bilhandlare.
Efterfrågan på nyare dieselbilar ökar i Sverige, men utbudet är ibland skralt. En svensk bilhandlare vittnar om hur lagret snabbt sinar och varnar för att det snart kan bli svårt att få tag i speciellt dieselbilar.
– Det säljs inte lika många nya, så begagnatmarknaden börjar sina, säger bilhandlaren.
Just nu har handlaren bara två dieselbilar i lager, av totalt omkring 100 bilar. Nästan ett tjugotal är bensindrivna, resten är elbilar eller hybrider.
– Vi märker att kunderna har börjat söka sig tillbaka till diesel, särskilt de som kör längre sträckor.. Vi skulle gärna köpa in fler dieselbilar, men de försvinner snabbt. Både till andra handlare och ibland utomlands.

Det här är inte ett isolerat svenskt problem. I Norge har utvecklingen redan gått längre. Där har elbilar dominerat nybilsförsäljningen så länge att utbudet av nyare diesel- och bensinbilar i princip har försvunnit från marknaden.
– Marknaden för de mest populära bilarna är i princip tömd i Norge. Jag hade nyligen en kund som letade efter en nyare Volvo XC90 med dieselmotor, men han hittade inga på nätet alls, berättar Tage Sirnes på Avetti Motor AS utanför Stavanger, för Broom.
I april stod elbilar för över 97 procent av alla nyregistrerade personbilar i Norge. Det innebär att nästan inga nya bensin- eller dieselbilar längre säljs och på begagnatmarknaden är trycket högt. Särskilt efter modeller som är två till fem år gamla. Tage Sirnes har arbetat länge med begagnade bilar och sett hur efterfrågan plötsligt vänt.
– För bara några år sedan var 80 procent av försäljningen hos honom elbilar. Nu har det svängt till fördel för diesel och bensin, medan andelen elbilar sjunkit till 30 procent.

Enligt honom finns flera orsaker till att elbilarnas försprång minskar. Förmåner som gratis parkering och momsbefrielse har försvunnit och laddinfrastrukturen upplevs som ett hinder. Särskilt för dem som kör långt.
Samtidigt har import blivit dyrare. En Audi A6 från 2016 som tidigare kunde importeras för 550 000 norska kronor kostar i dag ungefär lika mycket, trots att bilen är sju år äldre. Priserna på dieselbilar har stigit kraftigt. En VW Passat som tidigare kostade runt 500 000 kronor kan idag ha ett importpris på nära 900 000. Det har skapat en begagnatmarknad där fossilbilar håller värdet eller till och med stiger medan elbilar sjunkit i pris. Och det ser alltså ut som att Sverige kan vara på väg i samma riktning.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.