Äkta paret köpte var sin specialbyggd Bugatti Chiron

Det äkta paret kunde inte bestämma vem som skulle få köra superbilen Bugatti Chiron. Lösningen blev att köpa var sitt exemplar av hyperbilen för över 40 miljoner. Hustruns specialgjorda Chiron blev så anslående att mannen blev tvungen att bygga om sin egen från grunden.

Det äkta paret från Tennessee i USA har ägt flera Bugatti tidigare, men aldrig några nya bilar. Den här gången slog de på stort och beställde var sin splitterny Bugatti Chiron Super Sport. Först levererades mannens bil och nu har hustruns Chiron Super Sport blivit klar. Båda bilarna är utförda i kontrasterande speciallack med matchande mönster. Den blåa bilen tillhör mannen i huset. Fruns röda Bugatti är en nytolkning av Bugatti Veyron L’Or Blanc. Bilen är lackerad i klarröd Rosso Efesto med vänster i livfull orange Arancia Mira. Bilen har döpts till ”L’Aura”, Auran.

Den komplicerade processen för att skapa lackeringen tog flera veckor. Först skapas formerna för linjerna och sedan noggrant för hand, lager på lager, med den kontrasterande färgen – orange i detta fall. Om linjen inte helt uppfyller designerns tanke, placeras ett korrigeringstejp ovanför originallinjen tills formen är helt perfekt. Denna process upprepas tills varje rad har rätt flöde och karaktär. När det är färdigt fästs färgen sedan med flera lager klarlack. 

– Den sanna skönheten med dessa bilar ligger också i deras individualitet – varje målare har olika stil, så varje bil är helt unik. Jag såg den här bilen för första gången nyligen i Kaliforniens strålande solsken och folk kunde inte tro hur otroligt den såg ut. Det vi har skapat tillsammans är en inspirerande skulptur, säger Bugattis chefsdesigner Jascha Straub.

Resultatet blev så bra att mannen i familjen bestämde sig för att lackera om sin bil och för att matchan frugans bil. Bilen skickades från kundens hem i Tennessee till  Bugatti i Molsheim för att påbörja en noggrann, sju månader lång transformation för att matcha kundens nya önskade design.

Kolfiberhuven, taket, motorkåpan och bakvingen var alla tvungna att bytas ut, och de blå linjerna som ursprungligen angavs måste avlägsnas helt från karossen. Ett nytt Sky View-tak monterades också, vilket innebar att hela den ursprungliga takpanelen måste tas bort från monocoque-konstruktionen. 

Därefter började det mödosamma arbetet att göra all kolfiber synlig och lägga på linjer i fransk Racing Blue. Den blå färgen applicerades sedan för hand över många lager för att skapa flytande linjer och ge en illusion av ljusa reflektioner ovanpå kolfibern. Bilen döptes passande nog till ”Coup de Foudre”, blixtnedslaget. Ett franskt uttryckt för kärlek vid första ögonkastet. Nu har det äkta paret två bilar som både kontrasterar och matchar varandra perfekt. 

LÄS MER: