Nya gasbilen fungerar bara med diesel för en ägare. Men kryphålet i lagen ger en skattelättnad på 24 000 kronor om året.
– Det enda man behöver göra är att köra en liten bit på gas i månaden för att hålla igång systemet, säger en ägare till Carup.
Förra året gick ett par i Västra Götaland i tankar om att köpa en ny bil. De ville ha något lite kraftigare som klarade av utmaningar och dessutom hade plats för deras Sankt Bernhardshund.
– Vi valde en Isuzu som drivs på gas, den var fyrhjulsdriven och verkade vara en bra bil, säger mannen.
Säljaren hade ett mycket lockande argument.
– Eftersom det var en gasbil är det nästan ingen skatt. Men man kan köra den på diesel. Det enda man behöver göra är att köra en liten bit på gas i månaden för att hålla igång systemet, säger mannen.
På ett Facebookforum är det flera som vittnar om det här kryphålet. Man kan köra på diesel nästan helt skattebefriat.
– Jag kör bara på gas tio minuter i månaden, det räcker för mig, skriver en annan ägare.
Flera Isuzuägare håller med om att de köpt bilen för att komma undan skatten. Skattebefrielsen för etanolbilar har tagits bort, skattelättnaden för gas består.
– Vi har konverterat dieselmotorer så att de ska kunna köras på en blandning mellan diesel eller HVO och gas, vi har gjort produkten bättre, säger Per Håkansson, som är Isuzus försäljningschef.
Om du skattar för en gasbil men kan köra på diesel, innebär det en stor besparing. Fordonsgasen är dyrare att köra på än diesel.
– Jag skulle fått betala 25 000 kronor om året i skatt om det varit diesel, nu blir det bara 1300 kronor, säger köparen.
Isuzu Sverige slår ifrån sig. Man håller inte med om att det är ett kryphål i lagen som utnyttjas. Istället anser man att de har slagit ett slag för miljön och en mer hållbar framtid.
– Det är inget kryphål. Det var den förra regeringen som uppmuntrade detta. Man gav också bidrag för att konvertera bilar till gasdrift, säger Per Håkansson.
Dessutom har västgöten väldigt stora bekymmer med sin Isuzu D-Max. Det började direkt, så fort han fick hem bilen började gassystemet att krångla.
— Jag har haft den på verkstaden 15 gånger under ungefär ett år. Man kan se statistiken, det loggas varje gång man lämnar in den, säger han.
Isuzu Sverige håller med om att paret i Västra Götaland har varit drabbade av otur. Men enligt generalagenten har inte verkstadsbesöken varit så frekventa som det påstås.
– Det är inte sant att den varit så många gånger på verkstaden, säger Per Håkansson.
Han som köpte en gasbil för att slippa skatt och komma ut i naturen. Nu har den här västgöten ett stort problem med motorlampan.
– Om jag kör tio eller 15 mil på gas så tänds motorlampan direkt, säger köparen.
Hos Isuzu lovar man att kunden har fått all den hjälp han behöver.
– Den har haft utmaningar och vi har åtgärdat dem efter vårt garantiansvar, säger Per Håkansson.
Isuzus försäljningschef i Sverige känner inte alls igen problemet med gasen. Själv har han samma bil och trivs utmärkt.
– Bilar går sönder, jag skulle inte säga att gassystemet är mer drabbat än andra delar av bilarna. Det finns en fördel att konvertera, jag kör själv på gas och har aldrig upplevt problemet, säger Per Håkansson.
Isuzuköparen i Västra Götaland börjar bli irriterad.
– Jag har hållit på och tjatat fram och tillbaka, bilen har varit mer på verkstaden än hemma hos oss, säger Västgöten.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.