Det började med att Tesla inte ville ta tillbaka den alls. Nu har företaget smugit igång möjligheten att byta in Cybertruck men ägarna chockas över hur lågt företaget värderar den.
– Vad är poängen med att byta in den för så lite? skriver en Cybertruck-ägare.
Tesla har börjat ta emot Cybertrucks för inbyte. Men för ägare som hoppats kunna uppgradera till en ny elbil är beskeden ofta en kalldusch. Teslas värdering av begagnade Cybertrucks är långt under vad ägarna själva hade hoppats på. Vissa har tappat så mycket som 40 procent på bara ett år.
Cybertrucken i ”Foundation Series” kostade nästan en miljon kronor när den var ny. Men nu vittnar flera ägare på forumet Cybertruck Owners Club om besvikelsen på Teslas låga värdering vid inbyte. Två användare delar med sig av de erbjudanden som de fick. Det ena budet låg på 65 400 (cirka 630 000 kr) för en Cybertruck som rullat 1 000 mil. Det andra var på 60 500 dollar (cirka 585 000 kr) för en som rullat strax över 5 000 mil.

De är dock inte ensamma. Flera ägare uttrycker frustration i forum som Cybertruck Owners Club. En annan konstaterar att elbilen tappat nästan 400 000 kronor på 18 månader. Även efter att man räknat med eventuella rabatter eller att mjukvara för självkörning kan flyttas till nästa bil, är det tydligt. Tesla värderar Cybertruck långt under inköpspris.

Flera faktorer påverkar. Till exempel fick en av ägarna ett skatteavdrag på 70 000 kronor vid köpet eftersom elbilen registrerades som företagsbil, något som privatpersoner inte kan räkna med. Men även med det i åtanke handlar det om stora summor som gått förlorade på kort tid.
Teslas ovilja att tidigare ta emot Cybertruck i inbyte hänger troligen ihop med just detta. Det är först nu när trycket ökat som man börjat acceptera inbyten igen. Samtidigt står över 4 000 osålda exemplar enligt uppgift redo i USA. Tesla vill hellre sälja nya Cybertruckar än ta in gamla som sjunkit i värde och som i vissa fall riskerar att behöva säljas med förlust.

Samtidigt väcker det frågor om framtiden. Tesla har tidigare kritiserats för att ta tillbaka elbilar, uppdatera mjukvaran och sälja dem vidare till högre pris. Något som skulle kunna upprepas även med Cybertruck, skriver Carccoops. Den som inte kryssat i alla mjukvarupaket kan mycket väl få se sin inbytesbil återuppstå i annonser, till ett högre pris, med några digitala uppgraderingar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.