Ställde in farthållare – åkte dit för HÖGRE hastighet

En svensk bilförare ställde in farthållaren på sin Tesla Model Y på 90 km/h. Men när polisen mätte honom med laser kom chocken – de hävdade att hans bil körde 94 km/h.
– Är det möjligt? Kan den visa för mycket? skriver den förbryllade ägaren på Facebook.

Det är välkänt att bilars hastighetsmätare får visa lite för mycket. Men att en bil visar en lägre hastighet än den man faktiskt kör i är inte bara ovanligt. Det är olagligt. Ändå är det precis vad en svensk Tesla Model Y-ägare hävdar hände honom efter att han blivit stoppad av polisen.
– Hade farthållaren på 90, på 80-väg. Blev stoppad och fick böter för 94. Är det möjligt? Kan den visa för mycket? Original 19” däck. Är det ens någon mening att överklaga?, skriver han i ett Facebook-inlägg.

Inlägget väckte snabbt reaktioner från andra bilägare. Flera reagerade på att något verkar vara fel eftersom föraren själv också försäkrade de återigen om att farthållaren låg på 90 km/h. Flera kommentarer från andra förare visar hur ovanlig och förbryllande händelsen är:
Du skulle bett om kalibreringsprotokollet på lasern. Tror inte det får vara speciellt gammalt.
– Sätt farthållaren på 90 igen och jämför med gps-hastighet från telefonen.
– Omöjligt. Mätinstrumentet drar av 3 km/h dessutom.
– Förmodligen felskrivning och det var 84. Blir ju en del skillnad i böter.
– Något här stämmer inte. Antingen har du fel om vad hastigheten var inställd på eller så var mätinstrumentet trasigt.

Att mätaren visar för låg hastighet är inte bara ovanligt. Det får inte hända. I EU finns tydliga regler för hur mycket en hastighetsmätare får visa – den får visa för högt, men aldrig för lågt. Det innebär att om du kör i 90 ska mätaren aldrig kunna visa till exempel 86. I just det här fallet handlar det alltså om motsatsen till det vanliga fenomenet ,så kallade glädjemätare, där bilen visar att man kör lite snabbare än man faktiskt gör. Det är ett fenomen som finns i de flesta bilar, men är fullt tillåtet.

Tesla-ägaren själv är fortfarande förbryllad och har fortsatt diskutera händelsen i tråden:
– Jag håller med alla kommentarer om att det ska vara omöjligt. Jag har inte skrivit fel utan jag hade farthållaren på 90 och fick böter för 94, vilket är konstigt och varför min undran.
Jag skulle så klart ifrågasatt ifall han var riktigt säker osv men jag förstår att jag har ju inga bevis i en överklagan.

Det finns inga tydliga bevis som pekar på att bilen mätte fel. Och enligt Tesla-föraren själv har han undersökt saken närmare. När Carup når honom berättar han att han tagit ärendet vidare.
– Har testat mot GPS i telefonen och den visar rätt. Har skickat in ett brev till Transportstyrelsen där jag ifrågasatt hanteringen men har ingen förhoppning att något händer. Jag kan ju inte bevisa något, säger han.

Kanske får vi aldrig veta exakt vad som hände den där dagen. Men Tesla-förarens berättelse får en att fundera över hur vi använder farthållaren och hur mycket vi kan förlita oss på den. Och att faktiskt ifrågasätta polisens mätmetoder om man är helt säker på ens bil visat annat.
LÄS MER: