Nya turer i Polestars redovisningkaos. Nu tvingas de skjuta upp sin årsredovisning ännu en gång. Dessutom drar de tillbaka sina prognoser för resultatet i år.
– Med anledning av osäkerheten kring internationella tullar och statliga regleringar med påverkan på Polestars affärsverksamhet och marknadsdynamik, pausar Polestar sina finansiella utsikter för 2025, skriver Polestar.
Förlusttyngda elbilstillverkaren Polestar var i rejält blåsväder för redovisningskaos förra året. Gång på gång tvingades skjuta upp kvartalsrapporter och årsredovisningar. De riskerade att bli utkastade från Nasdaqbörsen. Dåvarande styrelseordföranden Håkan Samuelsson fick stenhård kritik av tunga näringslivsprofiler i Sverige. Bland annat gick finansmannen Sven Hagströmer till hård attack.
– Hur det sköts, det är ganska förfärligt tycker jag. Jag såg en intervju med herr ordföranden, men det verkade som han satt någon annanstans, sade Hagströmer.
Nu tycks Polestar på nytt ha drabbats av kaos i redovisningen. Medan andra börsbolag rapporterar första kvartalet 2025 för fullt har Polestar ännu inte lyckats få fram en årsredovisning för 2024, eller rapport för sista kvartalet 2024. Nu tvingas Polestar gå till amerikanska finansinspektionen SEC och skjuta upp sin rapport ytterligare en gång.

– Polestar (Nasdaq: PSNY) har idag underrättat amerikanska Securities and Exchange Commission (SEC) om att ytterligare tid behövs för att färdigställa bolagets årsredovisning för 2024. Årsredovisningen på Form 20-F för 2024 förväntas nu lämnas senast den 14 maj 2025.
Hur det går för Polestar vet ingen utanför bolaget. De senast kända siffrorna är för tredje kvartalet 2024. Polestar väljer nu att dra in sin prognos för 2025. De har tidigare talat om att bolaget ska bli lönsamt i år på EBITDA-nivå. Men nu drar de tillbaka sin tidigare prognos om vinst.
– Med anledning av osäkerheten kring internationella tullar och statliga regleringar med påverkan på Polestars affärsverksamhet och marknadsdynamik, pausar Polestar sina finansiella utsikter för 2025.
De tror dock fortfarande att de ska lyckas nå en positivt bruttomarginal på bilförsäljningen under 2025. Tidigare har de förlorat pengar redan när bilarna tillverkats och sålts, utan andra kostnader räknats in. De siktar på en försäljningsökning på 30–35 procent för 2025 till 2027.
– Gott momentum i transformationen av Polestars kommersiella verksamhet och ett positivt skifte i den geografiska produktmixen till modeller med högre marginal förväntas leda till en förbättring av bruttomarginalen under 2025. Samtidigt fortsätter bolaget effektivisera organisationen ytterligare för att minska kostnader, skriver bolaget.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter