Renaults sportbilsmärke Alpine stoppar sin USA-lansering. Enligt ett av företagets toppchefer är instabiliteten på den amerikanska marknaden den största anledningen till beslutet.
– Med tanke på vad som händer i USA just nu tror jag inte att det är rätt tidpunkt att spendera pengar, säger Duncan Minto, Renaultkoncernens finanschef.
Den franska Renault-koncernen har länge haft stora planer för sitt sportbilsmärke Alpine. Idag säljer märket bara några tusen bilar om året, men Renault vill att Alpines försäljning ska expandera till 150 000 bilar per år till 2030. Ett sätt som Renault har planerat att lyckas med detta är att lansera sju modeller i USA. Men nu har företaget lagt dessa planer på is.
Enligt Renaultkoncernens finanschef Duncan Minto är det inte rätt tillfälle just nu att inleda en USA-lansering för Alpine. Han hävdar att beslutet är “helt normalt”, då företaget försöker minska sina kostnader just nu. Samtidigt är finanschefen tydlig med att beslutet inte är permanent utan enbart tillfälligt.

Alltså är inte hoppet om att få sätta sig bakom ratten i en Alpine för de amerikanska kunderna helt över. Renault har tidigare fört samtal med återförsäljningsföretaget Autonation om ett samarbete i USA. Idag säljer företaget 31 olika märken i USA och drog in 125 miljarder kronor på sin nybilsförsäljning förra året.
Idag erbjuder Alpine en lättviktig sportbil som kallas A110. De säljer även en elektrisk modell som kallas A290 med 220 hästkrafter. För de flesta amerikanska köpare lär det inte spela så stor roll att Alpine inte kommer att lanseras i landet på ett tag. De som främst blir sorgsna över nyheten är förmodligen de bilentusiaster som gillar en större variation.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.