Märklig studie: Dieselbil renare än laddhybrid

Kan dieselbilar verkligen vara renare än laddhybrider? En ny statlig studie hävdar att laddhybrider släpper ut flest farliga partiklar. Den nederländska rapporten har väckt stor uppmärksamhet.

Bilars avgaser och bromsbelägg släpper ut många farliga partiklar. Den holländska statistiska centralbyrån CBS har mätt hur mycket partiklar som bilar släpper ut. Enligt myndighetens siffror har partikelutsläppen från bilar i Holland minskat med 16,3 procent de senaste tio åren. Men andra uppgifter i studien för många att höja på ögonbrynen.

Den främsta boven för partikelutsläppen är personbilar, som står för 57,8 procent av vägtrafikens utsläpp. Bilens drivmedel gör att antalet partikelutsläpp per kilometer också skiljer sig en del. En elbil släpper ut minst partiklar, med 0,017 gram per kilometer. Strax därefter kommer bensinbilar med 0,018 gram partiklar per kilometer.

En ny studie av holländska statistikbyrån CBS hävdar att laddhybrider släpper ut flest farliga partiklar. Foto: CBS

När vi istället kollar på vilken typ av bil som släpper ut mest partiklar, överraskar nog resultatet de flesta. Enligt studien släpper laddhybrider ut 0,027 gram per kilometer, vilket är mer än dieselbilar som landar på 0,025 gram per kilometer. Den största orsaken till detta måste ha att göra med laddhybridernas tunga vikt, vilket gör att de släpper ut fler partiklar per kilometer. Dessa partiklar kommer från det ökade däckslitaget och användningen av bromsarna.

Elbilar har också en tung vikt och påstås enligt den statliga nederländska statistiken släppa ut nästan lika mycket farliga partiklar som bensinbilar. Detta är något forskare vid University of Southampton tidigare har varnat för. Samtidigt ska det sägas att avgaserna från diesel- och bensinmotorer inte bara består av partiklar utan också av andra farliga ämnen, vilket gör att de fortfarande har en större miljöpåverkan än laddhybrider och elbilar när de körs.
LÄS MER: