Den som kör elsparkcykel riskerar att hamna i fängelse. Föräldrar riskerar att få socialförvaltningen inkopplad.
– Föräldrar köper dem i vanliga affärer utan att ha en aning om att de bryter mot lagen, säger trafikpolisen Lars Ekman.
När vi ringer trafikpolisen och frågar efter en expert på elsparkcyklar hänvisar man till honom. Vi når Lars Ekman när han står utmed E6 genom västra Skåne och lurpassar på trafikmarodörer.
– Elsparkcyklar är ett stort problem, vi tar mängder med olagliga sådana. Det är till och med på det viset att de flesta inte är lagliga, säger han.
Enligt lagen är det tydligt vad som är tillåtet. Elsparkcyklar betraktas som cyklar och får endast ha en viss prestanda på motorn. Den får heller inte kunna framföras över en viss hastighet. Då räknar de inte längre som cyklar.
– En elsparcykel som är laglig ska ha maximalt 250 watts motor och köra som fortast i 20 kilometer i timmen, om de överstiger detta så är det ingen elsparkcykel längre.

Trafikpolisen varnar för att de flesta elsparkycklarna faktiskt är olagliga. Men det känner de flesta inte till. Bara för att de säljs i helt vanliga butiker, betyder det inte att man får använda dem hur som helst.
– Med en elsparkcykel som har en 300 watts motor och kan köra upp till 25 kilometer i timmen blir det mopedklass 2. Skulle det vara 1000 watt och hastigheter över 25 då pratar vi mopedklass 1 och för det behöver man ett mopedkort.
En elsparkcykel kan till och med vara som en motorcykel. Om ett barn skulle åka fast på en sådan kommer det att bli svåra konsekvenser. Säkert kommer socialförvaltningen att kopplas in.
– Skulle det vara över 4000 watt och det finns sådana, då pratar vi om en motorcykel. Om man kör ett fordon som man inte har körkort till, så pratar vi om en olovlig körning. Men även om du har körkortet är inte fordonet registrerat.
Lars Ekman varnar folk från att ta elsparkcykeln hem från krogen. Om polisen upptäcker din vingliga färd kan ditt körkort ryka. Dessutom riskerar man faktiskt fängelse i värsta fall. Ifjol dömdes en 22-årig man till nio månaders fängelse för grovt rattfylleri, olovlig körning och narkotikabrott.
– Vi har en del rattfylla på elsparkcyklar också. Om det rör sig om mopedklasser eller uppåt och man kör hem från en fest, då kan man åka dit för rattfylla.
Trafikpolisen tycker att föräldrar ska ha bättre koll på vad man köper till sina barn. Många minderåriga åker runt på fordon som de inte är behöriga för.
– Många föräldrar köper de här till sina barn utan att ha en aning om reglerna. Och de kan finnas i vilka affärer som helst. Därför måste man vara uppmärksam vid köpet. Om det står att motorn har över 250 watts effekt, då är det inte lagligt att köra dem på svenska vägar.
Många bilister undrar vad som gäller i mötet med elsparkcyklar. Många som kör elsparkcykel räknar med att få företräde vid övergångsställen.
– Är det en laglig elsparkcykel så gäller samma regler som för cyklar. Man ska lämna företräde vid överfarter och de kan framföras på cykelbanor. Men samtidigt ska de ha en ringklocka, reflexer och ljus när det är mörkt.
Polisen gör faktiskt riktade insatser mot elsparkcyklar. Antalet olyckor ökar och man ser ett nationellt problem.
– Vi delar ut en hel del böter till personer på elsparkcykel och det har faktiskt blivit ett ganska stort problem, avslutar Lars Ekman.
Regler för elsparkcyklar
Tillåten effekt: 250 watts motor och max 20 km/h.
Mopedklass 2: upp till 999 watt och max 25 km/h
Mopedklass 1: upp till 3999 watt och max 30 km/h
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.