Batterichock: 150 mils räckvidd och 5 min laddning

Batterikriget i Kina tar en ny vändning. CATL säger sig nu ha kört om BYD. Nya batteriet laddar 52 mil på 5 minuter. Dessutom visar de ett tvådelat batteri med 150 mils räckvidd.
– Vi vill att det här blir standard för elbilar, säger CATL:s tekniska chef Gao Huan. 

Kinas batterijättar tävlar om vem som kan tillverka det mest snabbladdande batteriet. BYD chockade bilvärlden i mars när de visade en ny elbil och laddningssystem som kan ladda in 47 mil på 5 minuter. Nu kontrar CATL, som är världens största batteritillverkare. Deras ny Shenxing-batteri laddar så snabbt att räckvidden kan ökas med 52 mil på 5 minuter.

Batteriet presenteras på bilmässan i Shanghai. Det här placerar BYD och CATL långt före konkurrenterna i Europa och USA. Den snabbast laddande Teslan får 32 mil på 15 minuter. Nya Mercedes CLA laddar 325 mil på 10 minuter. 

Analytiker förutspår att den nya tekniken ytterligare kan bidra till elbilens genombrott. Att laddning blir lika snabbt som tankning kan göra räckviddsångest till ett minne blott. 
– Vi ser fram emot att samarbeta med fler industriledare för att tänja på gränserna för laddning genom sann innovation. Vi vill att det här blir standard för elbilar, säger CATL:s tekniska chef Gao Huan enligt Financial Times.

CATL visade även upp ett batteri som får en energimängd på 180 KWh och en räckvidd på 150 mil. Batteriet har delats upp i två olika delar med olika kemier. Den ena delen används för att driva bilen, medan den andra delen är extremt energität och används för att ladda andra halvan av batteriet.

De nya batterierna kräver dock laddstationer med en effekt på över 1 MW. Så snabba laddstationer finns inte idag. Men BYD och CATL lovar att bygga nya laddstationer. I Sverige finns inga sådana laddstationer, eller planer på att bygga dem. Det kommer att ställa stora krav på vårt elnät. Redan idag har elbolag infört effekttariffer för att få elbilsägare att ladda på låg effekt på natten hemma för att skona elnäten.
LÄS MER: