Splitterny Tesla hade skador för över 60 000 kr

En Tesla Model S Plaid för 1,25 miljoner kronor var täckt av snö och is vid leveransen. När den nya bilen tinat upp i ett garage blev ägaren gruvligt besviken. Bilen hade lack- och plåtskador för över 60 000 kronor som Tesla bara delvis ville stå för.

Att hämta sin nyinköpta bil från återförsäljaren brukar ofta vara en höjdpunkt för många bilägare. Men så var det inte för en norsk Tesla-kund som skulle hämta sin nyköpta Tesla Model S Plaid på julafton 2022. En bil med 1 020 hästkrafter och en galet snabb acceleration som han hade köpt för 1,25 miljoner norska kronor.

När mannen kom fram till Tesla-anläggningen där han skulle hämta bilen, möttes han av en infrusen bil. Den norska mannen fick bara nycklarna till sin nya bil och uppmanades att hitta den själv. Elbilen stod utomhus i minusgrader och var täckt av is och snö, skriver Motor.

Tesla Model S Plaid.

Men istället för att köra iväg med sin nya bil körde han upp den på ett släp för att sedan frakta den till en verkstad där den fick tina upp. Så fort isen och snön försvann blev det tydligt att elbilen hade flera brister och defekter, bland annat lackskador, repor och bucklor. På grund av skadorna var det dessutom svårt att öppna bakdörrarna.

En verkstad undersökte bilen och kom fram till att det skulle kosta runt 62 000 kronor att reparera alla skadorna. Dessutom, när en lackverkstad undersökte elbilen, kom de fram till att skadorna hade uppstått antingen vid montering av bilen på fabriken eller under transport. Samma verkstad hävdade också att lacken på elbilen var extremt tunn, vilket gör den extra känslig för skador.

Tesla valde sedan att reparera vissa fel – men inte de som handlade om kaross- eller lackskador. Enligt Tesla var det enbart kosmetiska och påverkade därför varken elbilens köregenskaper eller värde. Men den norska mannen valde då att anmäla felen till norska motsvarigheten till ARN, som valde att ge mannen rätt.
– Skadorna är utöver vad som förväntas vid köp av en ny bil i den här prisklassen, konstaterar Konsumentnämnden.
LÄS MER: