Bilköpet blev en mardröm, nu har köparen tröttnat och vill häva köpet. Men bilfirman, som fortfarande har bilen, vägrar svara.
– Nu har det strax gått fyra månader och jag har fortfarande inte fått min bil, skriver köparen.
När en man i 40-årsåldern köpte en bil i oktober förra året verkade allt vara i sin ordning. Affären gjordes upp med en bilfirma i Stockholm, och det enda som behövde fixas var en kärvande baklucka. Reservdelar var på väg och reparationen skulle ske inom några dagar. Men dagarna blev till veckor – och veckor till månader.
– Jag har tappat förtroendet för dem, skriver han i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, enligt Södermanlands Nyheter.
När reparationen dröjde började förklaringarna staplas på hög. Reservdelarna var försenade. Transportfirman hade kört av vägen. Något kom alltid emellan men mannen väntade tålmodigt. Det han inte visste var att den riktiga mardrömmen knappt hade börjat. För när bilen till slut kunde lämnas in i början av januari, två och en halv månad efter köpet, var det bara början på en betydligt längre verkstadsresa.
Under tiden hade han upptäckt fler problem. Sätesvärmarna fungerade inte. Dieselvärmaren vägrade starta. Förarbältet gick inte att spänna. Ett av bältena bak var slappt. En hjulbult saknades. Två av däcken var utslitna. Vattenpumpen och generatorn lät illa. Säljaren lovade att allt skulle åtgärdas – bilen hade ju trots allt två års garanti. Två veckor senare kom ett samtal från firman. Nästan allt var klart. Förutom sätesvärmarna. Men för köparen var det uteslutet att ta tillbaka bilen innan allt var fixat.
Tiden gick. Han hörde av sig gång på gång. Frågade när bilen skulle vara färdig. Fick inga svar. I slutet av mars hade han fått nog. Han krävde att få häva köpet och få tillbaka sina pengar. Firman bad om ännu en vecka. När han följde upp igen var det tyst.
– Jag får inget svar. Dagen efter ringer jag och jag får inget svar, jag messar och frågar vad det är som händer och jag får svaret att han vill ha veckan på sig att fixa bilen, skriver han vidare till ARN.
Nu vill han inte ha tillbaka bilen. Han kräver 155 395 kronor – hela köpesumman inklusive garanti.
– De har kommit med hur många ursäkter som helst om varför det är försenat. Nu har det strax gått fyra månader och jag har fortfarande inte fått min bil. Jag har ägt bilen i sju månader varav fyra månader av dessa har bilen stått hos bilfirman för reparation, skriver bilköparen till ARN.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.