Galna priskriget – BMW sänks med 206 000 kr

Priskriget eskalerar och skakar Kinas bilmarknad. BMW tvingas nu rabattera ut sin nya 5-serie med 206 00 kronor. Xiaomi bjuder på ett kolfiberpaket för 125 000 kronor och Tesla har återinfört nollränta.

Konkurrensen i Kina blir allt mer mördande för bilmärkena. Flera kinesiska medier rapporterar nu om gigantiska prissänkningar av olika bilmodeller. BMW tar kanske priset med sin rabatt på nya 5-serien. den förlängda varianten BMW 525Li M-Sport säljs nu för bara drygt 400 000 kronor i Peking. Det är en rabatt på 206 000 kronor. De tyska premiummärkena slåss mot fallande försäljning i Kina. Häromdagen kom uppgifter att 40 Mercedes-återförsäljare fått lägga ned. 

Flera andra bilmärken kommer också med jätterabatter. Nya laddhybrid-SUV:en Ford Territory kostar under 200 000 kronor med en rabatt på 41 000 kronor. Nya eleganta sedanen MG7 har fått en prissänkning till 150 000 kronor, dessutom får köparna ytterligare 11 000 kronor i inbytesbonus, bara den gamla bilen rullar. 

Tesla har återinfört nollränta i Kina, i tre eller fem år.

Tesla i Kina säljer nu både nya Model Y Juniper och Model 3 med nollränta. Den som slår till på Model 3 kan få nollräntan i fem år. Till och med framgångssagan Xiaomi måste locka med rabatter. De bjuder på ett kolfiberpaket värt 125 000 kronor när du slår till på på Porsche-dödaren SU7 Ultra som har över 1500 hästkrafter.  

Även biljättar som SAIC som tillverkar MG sägs nu slåss mot negativa bruttomarginaler på sin bilar. Det innebär att bilarna är dyrare att tillverka än försäljningspriset. Sedan ska biltillverkarens alla andra kostnader betalas från den obefintliga marginalen. Ovanpå det måste europeiska tillverkare hantera Trumps tullar på 25 procent. Nu spår många en darwinistisk utslagning i Kina: Survival of the fittest. 
LÄS MER: