BMW:s Greta-annons anmäld: ”Greenwashing på hög nivå”

BMW:s annons i Dagens Nyheter när Greta Thunberg var chefredaktör har rört upp känslor. 
Annonsen har kritiserats på sociala medier och nu anmälts till Konsumentverket, uppger Vi Bilägare. 
– Det är greenwashing på hög nivå, skriver en av anmälarna.

I söndags lät Dagens Nyheter Greta Thunberg vara chefredaktör för tidningen för en dag. Tidningen såg inte ut som vanligt, utan en stor del handlade om klimatkrisen. Även flera annonser var specialutformade. 

Bland annat hade BMW en annons som var utformad på samma sätt som Greta Thunbergs plakat ”Skolstrejk för klimatet”, men texten var utbytt till ”Världens bästa bilmärke för klimatet”. Utformningen hade enligt DN godkänts av Greta. 

Nu uppger Vi Bilägare att annonsen har blivit anmäld till Konsumentverket, med hänvisning till att flera bilmärken tidigare fällts för liknande miljöargument, och att ett bilmärke inte kan vara bra för klimatet. 

– BMW försöker rida på folkliga protester mot klimatkrisen genom att trycka sin reklam på en plansch. De försöker skapa en koppling till Greta, en koppling som inte finns. Det är greenwashing på hög nivå, skriver en anmälarna. 

Enligt BMW i Sverige ska annonsen betraktas som en hommage till Greta Thunberg. 

–  Greta Thunberg är en fenomenal och viktig kraft och vi såg det som självklart att annonsera i den utgåva av DN där hon haft stort inflytande på innehållet. Att vi sedan gjorde annonsen som den gjordes såg vi som en hommage till hennes mycket enkla och raka budskap. Mer än så har vi inte att tillägga kring denna annons, säger informationschef Carl Lindwall till Vi Bilägare.