Motor i elbil knäckt på två år: ”Det är skräp”

Motorgurun Eric Berg undersöker en trasig elmotor från en två år gammal Audi e-tron. Undersökningen bjuder på obehagliga överraskningar som inte borde finnas efter två år.
– När tätningarna går sönder kan det orsaka stora skador på systemet som gör att elbilen slutar fungera helt, säger Eric.

Jämfört med en motor som går på diesel eller bensin saknar elmotorer delar som cylindrar, kolvar, vevstakar, vevaxlar, kamaxlar och kamkedja. Detta gör att de flesta elmotorerna kräver mindre underhåll. Men det kan ändå bli problem. På Youtubekanalen “I Do Cars” har Eric Berg gjort sig känd för att plocka isär trasiga motorer – som drivs med bensin och diesel. Men i sitt senaste klipp undersöker han en två år gammal elmotor som tidigare satt i en Audi e-tron.
– Jag vet inte hur långt den har gått, men eftersom den bara är två år gammal kan vi lätt konstatera att den gick sönder alldeles för tidigt, säger Eric.

Eric har det blivit allt vanligare med motorproblem just på Audi e-tron. Motorn har en inbyggd konstruktion som gör att den läcker kylvätska som samlas upp i en liten burk.
– Motorn är vätskekyld och på flera viktiga ställen i motorn finns det olika tätningar för att hålla borta kylvätskan. När tätningarna går sönder kan det orsaka stora skador på systemet som gör att elbilen slutar fungera helt, säger Eric.

Under motorn finns en liten burk som samlar upp läckt kylvätska, som måste bytas med ett serviceintervall på 3 200 mil. Om burken blir överfull riskerar ägaren att elmotorn knäcks.
– När burken överfylls följs det ofta upp med varningslampor och olika felkoder, vilket i de flesta fall kräver bogsering, säger experten.

Eric inleder sin undersökning genom att koppla bort tre sladdar. Han tar sedan en titt på elmotorns växelriktare, som omvandlar batteriernas likström till växelström.
– Den har fortfarande lite kylvätska i sig, säger Eric.

När han sedan ska försöka undersöka själva elmotorn har han problem med att få bort en del av delarna. Däremot upptäcker han en märkning som visar att motorn är tillverkad i Kina. Men när Eric till slut lyckas få bort motorns kåpa får han syn på differentialen.
– Det är fortfarande kvar mycket äcklig vätska här och jag säger det för att det luktar riktigt äckligt, säger han.

Att plocka isär motorn är väldigt svårt då den inte är konstruerad för att bli reparerad. Men när Eric lyckas få loss olika komponenter har de allra flesta en sak gemensamt, och det är att de fortfarande är i ett väldigt bra skick. Men vid ett ställe upptäcker Eric vad han tror skulle kunna vara en trasig tätning, vilket får honom att tro att det vanliga problemet med läckande kylvätska även kan ha inträffat med denna motor.
– Jag tror att detta kan vara tätningen alla pratar om, säger han.

Eric känner sig klar med undersökningen. Han tycker att elmotorer är väldigt lätta att plocka isär och enligt honom behövde han bara använda sig av fyra olika verktyg.
– Det var otroligt enkelt, säger han.
Vad som gick fel med motorn känner han sig i alla fall relativt säker på.  
– Det är tråkigt i dag att vi inte lagar saker, utan istället bara köper nytt. Allt detta är skräp på grund av en trasig tätning, säger Eric.
LÄS MER: