BMW Motorrad är nära att köpa KTM, enligt uppgifter. Tyskarna kan rädda den konkursade MC-tillverkaren. En affär kan komma att påverka Husqvarnas motorcyklar som tillverkas av KTM.
Konkursade KTM har två veckor på sig att rädda företaget. Enligt österrikiska medier ska det idag hållas en omröstning bland borgenärerna om företagets framtid. Enligt OE24 handlar det om ett bud från tyska BMW.
Tyskarna är intresserade av att köpa KTM. Men då riskerar hela produktionen att flyttas till Tyskland. Med det kommer alla 4500 arbetstillfällen i Mattighofen att gå om intet. BMW vill då flytta både utveckling och produktion närmare sitt huvudkontor.


Men det finns fler intressenter inblandade. Finansmannen Stephan Zöchling, som är en av borgenärerna med omfattande investeringar i företaget, har uttryckt intresse för att köpa upp koncernen. Men det finns också utländska intressenter. Indiska Bajaj och kinesiska CFMoto ska vara inblandade.
Omröstningen kommer att ske mellan borgenärerna under en domstolsförhandling under tisdagen. Senare kommer också de anställda att få säga sitt om en eventuell ny ägare. Bland dem är nog BMW det sämsta valet, eftersom varenda arbetstillfälle flyttas. Men om tyskarna är det enda alternativet kan de kanske förhandla fram bra avgångsvillkor.
KTM:s tidigare vd Stefan Pierer avgick den 23 januari. Då var situationen för honom ohållbar. Stefan Pierer tog över företaget på 1990-talet och räddade KTM från ett tidigare konkurshot. Samtidigt tillverkar österrikarna det klassiska svenska märket Husqvarna på licens. Men ingen kan svara på vad som händer med det om BMW tar över. Det krävs att tyskarna vill fortsätta tillverka och utveckla Husqvarna motorcyklar.
– Vi följer bara utvecklingen och kan inte göra så mycket, säger Henrik Sjöström.
För att Husqvarna ska överleva krävs det att någon vill bygga deras motorcyklar. Husqvarna Group har heller inte uttryckt någon ambition att ta upp motorcykeltillverkningen igen. BMW har gjort ett tidigare försök att bygga enduromotorcyklar. Men har inte lyckats slå sig in i branschen. Däremot bygger de omtyckta hojar för tuffare terräng. Med ett övertagande av KTM förvärvar de ännu mer kunskap och erfarenhet kring detta.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.