Effektavgift knäcker laddstationer: ”Vi slås ut”

Små privata laddstationer riskerar att gå under. Effektavgifter krossar miljöhjältarna när allt fler elbilar laddar på högre effekter. Nu protesterar en av ägarna mot det stora elbolaget. På en månad kan han tvinga att betala 40 000 kronor i effektavgift till elbolaget Ellevio. 
– Alla laddstationsföretag går minus och elnätsbolagen riskerar sänka den gröna omställningen, säger en laddstationsägare.

Hen driver en liten laddstation längs ett känt turiststråk. När turisterna kommer i mängder blir det kö till stationen. 
– Men sedan har vi timmar då det inte kommer några, så kan det vara på landsbygden där det inte finns så många elbilar som i storstäderna, säger ägaren.

För vanliga privatkunder inför Ellevio effektavgifter från och med i år. Det innebär att varje hushålls elavgift bygger på de tre timmar då de har högst effekttoppar. Anledningen till detta är att man vill försöka sprida ut elkonsumtionen över dagen för att slippa bygga ut elnätet. Men för företag som laddstationer är det ett hot mot överlevnaden. 
– För oss företag har de här effektavgifterna funnits längre. De mäter effektuttag på alla timmar, men den högsta timmen ligger till grund för effektavgiften.

Laddstationer drabbas hårt av effektavgiften. Allt fler elbilar som laddar på hög hastighet gör att de riskerar att duka under. En enstaka timme ska styra hur hög avgift de ska betala, trots att de inte kan styra när folk kommer och laddar. Foto: NAF

De allra flesta näringsidkare gnuggar händerna om det blir anstormning av kunder. Men inte ägarna till laddstationerna, för dem kan det innebära att de få en saltad nota av elbolaget. För när det blir toppar rusar effektavgiften. Allt fler elbilar har förändrat kalkylen och gjort att avgiften kan rusa i höjden. Utnyttjas hela effekten blir den avgift på 40 000 kronor i månaden.
– Om man tar ett skräckexempel så är det vid stora turisthelger. Då är det kö till laddstationen och under en timme kan man ligga nära toppeffekten på 400 kilowattimmar. Då blir det grunden för den avgift som vi måste betala. 

Elbilsägarna vill ha allt snabbare laddning och det blir fler bilar som kan ladda på riktigt höga effekter. Men för den som äger en laddstation blir det en smäll.
– Elnätsbolagen har inte anpassat sig efter den växande flottan med elbilar och att elbilarna laddar på högre effekt, säger stationsägaren.  

Effektavgifterna må ha en god tanke bakom sig. Men det hotar att slå ut laddstationerna. Allra helst de mindre aktörerna på landsbygden. Nu vill aktörerna att någon ska agera. Annars kan storstadsborna inte ladda sina bilar när de reser utanför stadsgränsen. 
– Du kan ha en laddstation med knappt några besökare. Men så smäller det till under en timme och då kommer flera elbilar och laddar, då blir det priset man får betala och det blir ett negativt resultat för mitt företag. Effektavgifterna är inte anpassade efter laddstationer. Det är en föråldrad affärsmodell som är anpassad för industrin, vi kan inte styra när folk ska ladda. Då ska vi betala efter en enstaka timme. Elbolagen måste anpassa sig efter en ny verklighet.

Elbolaget Ellevio tar emot kritiken men försvarar systemet. 
– Det elnät vi tillhandahåller byggs för att klara de högsta topparna som våra kunder har och storleken på dessa kapacitettoppar är kopplat till hur kraftigt dimensionerat elnätet behöver vara. Vi tycker det är rimligt att ha prisincitament kopplat till det. Alternativet är att kunder som använder lite kapacitet subventionerar de som behöver mer kapacitet och det är inte rättvist, säger Jesper Liveröd, presschef på Ellevio.

I den bästa av världar kommer elbilarna på utsatta tider. Men så fungerar det inte i verkligheten. De som driver mindre laddstationer måste ha ett nytt system för hur man betalar elavgiften.
– Skulle det komma slumpvis med kunder så är det ingen fara. Men det gör inte så, det är vid vissa tidpunkter som det blir kö. Men de stora elbolagen har monopol och kan göra precis som de vill. Priserna för att ladda bilarna vid stationerna är för låga för att de ska vara marknadsmässiga, säger innehavaren av laddstationen. 

Nu är den här ägaren till en laddstation utmed turiststråket tröttnat på att bråka. 
– Jag har stridit så länge för detta. Men det är som att banka huvudet i en vägg. Ellevio kan göra som de vill, nu hoppas jag att ni kan göra något åt saken.

Ellevio förstår inte alls kritiken från ägarna för de små laddstationerna. Att det blivit alltfler elbilar och högre toppar har de ingen förståelse för. 
– Vår uppfattning är att denna typ av laddstationer är av typen snabbladdare och de förbrukar större effekter än vad som är möjligt i de abonnemang som nu får effektavgifter (det gäller bara kunder som har 16A – 63A säkringsabonnemang). Dessa laddstationer har istället en typ av abonnemang för kunder som har mer än 63A (de heter L04 i våra tariffblad). Sådana abonnemang har haft effektavgifter sedan många år tillbaka och det är alltså inget nytt. Detta är alltså sedan länge praxis för alla större kunder till elnäten, säger Jesper Liveröd.
LÄS MER: