Många förare stänger av bilens säkerhetssystem, trots att de kan bidra till att rädda liv. Det visar en ny undersökning där en tredjedel svarat att de bland annat inte använder filhållningsassistenten. Men anledningen till varför, skiljer sig, beroende på kön.
Dagens moderna bilar är utrustade med tekniska system som har potential att rädda liv och minska olyckor. Trots detta väljer många bilförare att stänga av eller helt enkelt inte använda dessa säkerhetsfunktioner. En ny undersökning från Folksam och genomförd av Kantar Sifo, avslöjar att en betydande andel av bilförare aktivt avstår från att använda viktiga förarstödssystem – system som har visat sig minska risken för olyckor i trafiken. Man har kartlagt användandet av tre av de mest förekommande systemen: adaptiv farthållare (ACC), filavåkningsvarnare (LDW) och filhållningsassistans (LKA/LKAS).
Trots att systemen är designade för att göra körningen säkrare, väljer hela 29 procent av förarna (40 procent kvinnor, 19 procent män) att inte använda filhållningsassistenten. För den adaptiva farthållaren är siffran 26 procent (38 procent kvinnor, 15 procent män), och för filavåkningsvarnaren har 16 procent valt bort den (18 procent kvinnor, 15 procent män). Enligt undersökningen uppger män oftare att det handlar om en bristande körupplevelse, medan kvinnor i högre grad pekar på en kunskapsbrist som anledningen till att de inte använder systemen.
– Det är förståeligt att systemen kan kännas ovana eller till och med obehagliga vid första användningen, till exempel när ratten vibrerar eller drar lite i styrningen. Men det är just dessa funktioner som har potential att förhindra olyckor. Studier har visat att filavåkningsvarnare kan halvera antalet singel- och mötesolyckor där föraren oavsiktligt korsar vägbanans linjer, säger Maria Klingegård, Trafikforskare på Folksam.
En stor andel av förarna stänger av systemen när de inte upplever att de tillför något positivt. Undersökningen visar att 40 procent av förarna stänger av den adaptiva farthållaren ibland eller oftare, 35 procent gör det samma med filavåkningsvarnaren, och hela 38 procent stänger av filhållningsassistansen vid behov. Men det handlar inte bara om att förarna inte utnyttjar systemen till fullo. I många fall går systemen inte att aktivera på grund av rådande trafikförhållanden – något som varierar mellan de olika systemen, med mellan 28 och 48 procent av förarna som upplever detta problem.
Enligt Folksam pekar detta på att både biltillverkarna och vägmyndigheterna behöver arbeta tillsammans för att förbättra dessa system. Bilarna måste bli bättre på att hantera olika trafikmiljöer, och vägarna behöver underhållas så att de möjliggör för systemen att fungera optimalt.
– För att få förare att använda systemen måste både kunskapsnivån och körupplevelsen förbättras. Biltillverkarna, vägförvaltare och de som utvecklar förarstödssystem har en nyckelroll i att maximera systemen säkerhetspotential, säger Maria Klingegård.
I Sverige finns över 5 miljoner personbilar i trafik. Trots att de senaste bilmodellerna har blivit utrustade med fler och mer avancerade säkerhetssystem, är det fortfarande många äldre bilar på vägarna som saknar dessa funktioner. Men att ha en nyare bil med förarstödsystem innebär inte automatiskt att man är skyddad från olyckor, utan systemen är långt ifrån felfria – speciellt i svåra väder och ljusförhållanden.
– En sak som vi på Folksam har sett i tidigare studier är att hälften av dödsolyckor med fotgängare och cyklister sker under svåra väder- eller ljusförhållanden, där bilens sensorer har svårt att upptäcka oskyddade trafikanter. Trots att systemen är avancerade, får vi inte en falsk känsla av trygghet. Föraren är alltid den som bär det yttersta ansvaret, avslutar Maria Klingegård.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/kevin-meeme-author.webp)
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.