Subarus fräcka kupp med 1000-tals bilar. Så här kommer de runt nya höga straffskatten på etanolbilar.
– Det stämmer, vi förregistrerade bilar för att kunna sälja dem med den gamla skattesatsen, säger Christer Blomdell, vd för Subaru i Sverige.
Januari månad går mot slutet. Årets första månad är alltid lite besvärlig för bilhandlare. Men i försäljningsstatistiken sticker Subaru ut. Företaget har nyregistrerat nästan 2500 bilar i januari och är tvåa efter Volvo. Om man jämför med Tesla som ligger på drygt 300 är det en väldigt hög siffra.
– Det är förregistrerade bilar. Den första februari går skatten upp för etanolbilar. Men om man har registrerat dem tidigare så gäller den gamla skatten, så är det skrivet i lagen, säger Christer Blomdell.
Tidigare har man kunnat komma runt skattesystemet genom att köpa en etanolbil och tanka med bensin. Etanolbilar har bara haft ett par tusen i vägtrafiksskatt. Men nu kommer de att uppemot 10 000 kronor i skatt.
– För dem kommer det att bli dyrare nu. Man kommer att lägga till malus på bilar som kan drivas med etanol, det är ett politiskt ställningstagande, säger Jonny Geidne, expert på Transportstyrelsen.
Det var politikerna som upptäckte att svenskarna köpte etanolbilar med låg skatt. Men det finns fortfarande en bra möjlighet att köpa en billig bil. Subaru har nu ett stort lager med etanolbilar till salu med låg skatt.
– När den är förregistrerad så är vägtrafikskatten satt och den ändrar man inte. Lagen är skriven på det viset att om bilen är förregistrerad innan den nya skatten träder i kraft så gäller den gamla skatten, säger Christer Blomdell.
Transportstyrelsen förtydligar det ändrade regelverket.
– Det blir ingen förändring på skatten, den är reglerad i lagen. Men regeringen har tagit beslut att göra vissa ändringar, säger Jonny Geidne.
Malus är ett sätt att räkna ut skatten för de tre första åren. Tidigare har etanoldrivna bilar sett som miljövänliga. Men nu kommer de att straffas.
– Det här gäller även för bilar som inte är konverterade och vi kommer att fortsätta att konvertera bilar. Sedan uppmanar vi våra kunder att använda etanol som bränsle. Det är miljövänligt och har en bra räckvidd, säger Christer Blomdell.
Förra året var ett mardrömsår för många bilmärken. Nybilsförsäljningen kraschade på den svenska privatmarknaden. Men inte för Subaru, de går mot strömmen.
– Vi hade ett väldigt bra år förra året. Vårt problem är snarare att det inte kommer tillräckligt med bilar. Subaru tillverkar 900 000 om året från sina två fabriker. Men marknaden växer. Här i Sverige har vi haft en trogen kundkrets och jag märker att vi når ut till flera, säger Christer Blomdell.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.