Skattesmällen för laddhybriden: 216 000 kr

Vid årsskiftet införde Frankrike nya skatteregler. De innebär att vissa laddhybrider nu får en skattesmäll på över 200 000 kronor. Ändringarna slår även hårt mot budgetbilar.

Från och med den 1 januari 2025 gäller nya regler i Frankrike som innebär att även stora och tunga laddhybrider nu omfattas av den förhöjda fordonsskatten, malus. Tidigare var laddhybrider undantagna från denna skatt, men nu måste de betala om de överstiger en viss viktgräns. En av anledningarna till förändringen är att laddhybrider ofta är större och tyngre än vanliga bilar. Utsläppsreglerna för laddhybrider har också skärpts inom EU, vilket påverkar medlemsländer som Frankrike.

För bilar som väger mellan 1,6 och 1,8 ton innebär detta en avgift på 10 euro per kilo (cirka 115 kronor) medan bilar över 2,1 ton får betala hela 30 euro per kilo (cirka 345 kronor). Laddhybrider som Range Rover Sport med en tjänstevikt på 2 660 kg och Mercedes-Benz GLE med en tjänstvikt på 2 525 kg får nu en rejäl förhöjd skattesats – upp till 216 000 respektive 193 000 kronor, uppger Vi Bilägare.

För bilar med höga CO2-utsläpp som de flesta fossildrivna modeller, innebär de nya reglerna att även relativt små bilar, som exempelvis Peugeot 208 och Renault Clio kan få betala upp till 100 euro (cirka 1150 kronor) i malus. Det innebär att även budgetbilar blir dyrare att äga och köra trots att de ligger i den lägre prisklassen.

Trots att större elbilar och vätgasbilar är undantagna från både CO2- och viktskatt, kommer många bilägare i Frankrike att få högre ägandekostnader under 2025. Stora familjebilar, SUV:ar och vissa laddhybrider riskerar att bli betydligt dyrare att äga.
LÄS MER: