Nya elbilen Dodge Charger Daytona sägs ha drabbats av enorma problem. När bilarna kommer fram till bilhandlarna är de döda eller går sönder efter några mil, uppger Autoevolution och en stor Youtube-kanal. Nu uppger Youtube-kanalen att de blivit erbjudna pengar för att avslöja sina källor.
Elbilen Dodge Charger Daytona är den första elektriska muskelbilen och tar vid efter modellen med Hemi-V8 som till mångas sorg lagts ner. Men starten för den elektriska muskelbilen verkar kantas av stora problem. Enligt uppgifter i USA går bilarna sönder direkt när de kommer till handlarna och leveranserna till väntande köpare har inte kunnat komma igång.
Youtube-kanalen TK:s Garage med 155 000 prenumeranter och nättidningen Autoevolution uppger att fyra olika återförsäljare samstämmigt rapporterar att elbilarna dött dagen efter att de anlänt. Elbilarna kan varken provköras eller levereras till kunder eftersom de inte kan röra sig ur fläcken. En kund som skulle ha fått leverans fick den uppskjuten på obestämt tid. TK:s Garage uppger också att de blivit erbjudna pengar av Stellantis för att avslöja vilka källorna till uppgifterna om bilen är. Youtubekanalen har nu blivit inbjuden av Stellantis till Detroit, så fortsättning följer.
Enligt handlarna kan det sluta i katastrof och vissa nya exemplar kan till och med behöva batteribyte enligt uppgifterna, som dock inte kommenterats av Dodge i USA. Det är dock värt att ha i åtanke att många i USA sörjer Dodges muskelbil med Hemi-V8 och motviljan är stor hos många mot den elektriska ersättaren.
– Dodge Charger EV blir en katastrof för Dodge. Jag har blivit meddelad av fyra återförsäljare som har tagit emot leveransen att de är döda och inte kan flyttas, säger TK:s Garage.
Även ett mediaevent på en racerbana ska den elektriska muskelbilen ha drabbats av problem. En av bilarna fick ett elektroniskt fel och kunde inte köra vidare under provkörningen. Att nya elbilar med komplex mjukvara drabbas av problem är inte helt ovanligt, oftast handlar det om buggar i mjukvaran.
Idag är tidsschemat hos biltillverkarna så pressat att många inte hinner testa klart bilarna och eliminera buggarna innan kunderna får dem.
– Felkoderna från systemet säger att det krävs ett batteribyte. Jag tror att det här kommer att bli ett problem eftersom två av de återförsäljare jag pratat med säger att de kommer att behöva byt ut batteriet på garanti.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.